În contextul reformei transportului rutier internațional, pe 2 februarie au intrat în vigoare noi reguli, iar pe 21 februarie vor fi introduse altele noi, importante. Printre acestea se numără obligația vehiculelor care operează în străinătate de a reveni în țara de stabilire cel puțin o dată la opt săptămâni și reforma cabotajului rutier. Pe măsură ce se apropie intrarea în vigoare a noilor măsuri, se observă o deplasare a companiilor din Est către Vest, notează Trasporto Europa. Nu este vorba despre o mutare radicală a sediului, care rămâne în țara de origine, ci mai degrabă despre transferul unor activități strategice.

Cel mai frapant caz este cel al colosului lituanian Girteka Logistics care construiește în Polonia, lângă granița cu Germania, o mare platformă de operare, „pentru a fi mai aproape de clienți”. La el se raportează deja 2.000 de vehicule și, până la sfârșitul anului, ar trebui să fie vorba de 8.000 de șoferi, plus 450 de oameni de suport tehnic și administrativ. Facilitatea este dotată cu numeroase servicii pentru şoferi, inclusiv o bancă, un coafor și un cabinet medical, precum și servicii de cazare și catering.

În vreme ce lituanienii se mută în Polonia, polonezii vizează Germania. Ediția poloneză a ziarului german Deutsche Welle a scris într-un articol, săptămâna trecută, că mai multe companii poloneze de transport ar fi înființat sucursale în Germania. Articolul conține o declarație a unui purtător de cuvânt al companiei de consultanță Bollmann und Partner din Frankfurt, care ar fi ajutat 15 companii poloneze să înființeze filiale germane pentru a se conforma noilor reguli de cabotaj.

Însă migrația aduce și unele probleme, în special privind personalul. Deşi Polonia și-a lărgit rețelele către imigrația non-europeană pentru a aborda deficitul de șoferi, totuși, pentru a transfera definitiv un șofer ucrainean cu permis de ședere polonez într-o sucursală germană, acesta are nevoie de un permis de ședere german, care este mult mai greu de obținut. Ca urmare, transportatorii polonezi trebuie deocamdată să transfere doar personal UE și acest lucru ar putea reprezenta o limită pentru viitor, ținând cont de faptul că în Polonia există un deficit de cel puțin 100.000 de șoferi.

Deşi cel mai probabil nu va fi un exod în masă, pentru că implică în principal companii internaționale de transport rutier care desfășoară activități masive de cabotaj rutier, pentru companiile poloneze acestea sunt cifre semnificative, echivalând cu câteva sute de companii. Asociația poloneză Transport i Logistyka spune că adoptarea integrală a primului Pachet de mobilitate ar putea determina o scădere a comenzilor de la cumpărătorii europeni către transportatorii polonezi cu până la 20%, cu o creștere semnificativă a costurilor.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut