Îngrijorarea jucătorilor din industria transportului rutier din Franţa privind o posibilă scădere a activității este confirmată de semnalele nefavorabile prezentate de studiile economice și evoluțiile prețurilor. Potrivit analiştilor de la Upply, în cel de-al doilea trimestru al lui 2024, transportul rutier intern de mărfuri efectuat cu vehicule înmatriculate în Franța a atins 41,8 miliarde tone-kilometri, în scădere cu 0,8% față de trimestrul precedent, în variații sezoniere și calendaristice. Acest rezultat pune capăt celor trei trimestre de recuperare treptată, activitatea înregistrând totuși o creștere de 3,1% față de T2 2024.

Transportul rutier pentru terţi, care predomină, suferă în mod deosebit, înregistrând o scădere de 2,7% față de trimestrul anterior, ajungând la 36,6 miliarde de tone-kilometri. În schimb, transportul pe cont propriu a crescut cu 14,6%, după +2,2% în T1 2024 (date revizuite). Obţine astfel o cotă de aproape 12,5% în T2 2024, în timp ce fusese sub 11% în cele trei trimestre precedente, subliniază Ministerul Transporturilor.

Potrivit sondajului economic al Ministerului francez al Transporturilor, prețul de cost al transportului pe distanțe lungi (pentru un ansamblu articulat de până la 44 de tone) a scăzut cu 0,8% în T2, ca urmare a scăderii indicelui de motorină (-3,4%), după trei trimestre de creștere. Toți ceilalți indici sunt fie stabili (costurile de călătorie pe distanțe lungi, șoferii), fie în creștere (până la +0,9% pentru infrastructură).

Cel mai recent raport economic al Comitetului Național de Drumuri, publicat în octombrie 2024, confirmă aceste tendințe. „În ultimul an, costurile TRM, excluzând combustibilul, au înregistrat o inflație semnificativă: +5,5% în medie anuală pentru vehiculele grele alimentate cu motorină, precum și pentru vehiculele grele GNL sau GNC.” O observație valabilă atât pentru activitatea pe distanţe lungi cât și pentru cea regională.

În ciuda cererii mai scăzute, prețurile s-au menținut, probabil susținute de inflația costurilor. După o corecție din ianuarie, prețurile de pe piața contractuală au rămas relativ stabile până în iulie. Pe piața spot, evoluția a fost mai fluctuantă, tot cu un vârf în iulie. Pe de altă parte, datele provizorii pentru T3 2024 par să indice o scădere care ar putea reflecta o slăbire suplimentară a cererii.

În ciuda ieftinirii combustibilului, inflația observată la alte articole este adesea greu de transmis într-un context de acalmie a cererii. Slăbirea sectorului se reflectă în special în evoluția eșecurilor companiilor de transport rutier (lichidări judiciare, proceduri de salvgardare). Acestea au crescut cu 39,1% T3 2024 față de perioada similară a anului trecut, după ce se majoraseră deja cu 37,2% în prima jumătate a anului.

Bilanțul de opinii privind evoluția preconizată a cifrei de afaceri și a cererii în transportul rutier de marfă s-a deteriorat la sfârșitul verii. Cererea este primul factor citat de liderii de afaceri ca sursă de limitare a dezvoltării activității, cu mult înaintea ofertei. Perspectivele în ceea ce privește investițiile pentru următoarele trei luni au scăzut, de asemenea, drastic, cu 20,5% în octombrie, după ce în iulie înregistrase deja o scădere de 10,1%.

Dificultățile de a recruta personal permanent sunt mai puțin critice decât în perioada de recuperare post-Covid, dar rămân totuși la un nivel semnificativ: în medie de la începutul anului, 40% dintre companii au raportat că recrutarea personalului este dificilă.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut