Olanda testează de mai bine de trei luni o nouă formă virtuală de control al tahografului. Companiile de transport, la cerere, trimit înregistrări ale orelor de funcţionare prin e-mail în fişiere speciale. Inspectoratul Olandez pentru Mediu și Transport (ILT) analizează aceste înregistrări și apoi ia o decizie cu privire la verificările transportatorilor la sediu.
Potrivit ILT, atunci când este necesară monitorizarea respectării orelor de lucru și de odihnă a 150.000 de camioane și autobuze, iar numărul de inspectori este limitat, trebuie inventate noi forme de muncă. Tocmai din acest motiv, pe lângă verificările vehiculelor pe drumuri și în companiile de transport, au fost introduse și verificările virtuale (digitale). Inspectoratul le solicită transportatorilor datele dispozitivului de înregistrare pe e-mail, în fișiere speciale în format .ddd sau .esm, iar apoi ia decizia de a verifica firma de transport la sediu.
De remarcat că inspectorii ILT laudă fără ambiguitate noua metodă de control. Acest lucru nu este surprinzător, deoarece munca lor a devenit mult mai ușoară. „Noul mod de lucru ne oferă un acces mai bun la informații. Avantajul este că acum știm mai bine care companii necesită prioritate în control. Iar dacă o firmă nu doreşte să coopereze cu inspectorii, nu înseamnă că va evita responsabilitatea. ILT poate folosi apoi şi alte metode de verificare”, afirmă Berkan Ozdemir, inspector ILT.
S-a anunțat că proiectul va fi continuat și s-ar putea chiar şi extinde. E de așteptat ca în timp să existe beneficii suplimentare pentru transportatori: ILT se va ocupa mai rar de companiile oneste, iar companiile cu probleme vor fi monitorizate sistematic. „Impactul supravegherii digitale asupra antreprenorilor este mult mai mic decât al controlului fizic. Încercăm să face totul cât mai ușor posibil pentru antreprenori. Companiile pot trimite fișierele la ora care le convine, dar la timp. Întreprinzătorii buni câștigă până la urmă. Autoritatea de reglementare va acorda mai multă atenție contravenienților”, spune Martin Claassen, lider de proiect de validare digitală ILT.
Până acum, nicio altă țară din Europa nu a anunțat astfel de verificări virtuale ale companiilor de transport.