Administrația publică, serviciile miniere și transportul și logistica sunt industriile în care clienții plătesc cu întârziere, potrivit unui studiu realizat în Polonia de Intrum. Plata cu întârziere este o problemă pentru 8 din 10 afaceri (79%).

Primul loc printre cei mai nesiguri plătitori este ocupat de clienții din sectorul public (69 de zile), iar pe locul secund sunt clienții din sectorul de afaceri și servicii miniere (64 de zile). Pe poziţia a treia sunt plătitorii din industriile TSL, energie și servicii municipale (62 de zile), potrivit Truck Focus. Întârzierea plăților înseamnă o lipsă de lichiditate financiară pentru companii, obligându-le să întreprindă acțiuni specifice, precum recuperarea creanțelor care este un proces costisitor. Mai mult, 6 din 10 companii chestionate (62%) sunt convinse că în următoarele luni vor fi mai mulți clienți care nu plătesc la timp.

După cum arată „European Payment Report 2023” al Intrum, decalajul de plată este frecvent întâlnit. „Aparent, pe termen lung, o întârziere de 10-14 zile nu este o problemă. Însă problema antreprenorilor polonezi este că decalajul de plată există. Câteva facturi neplătite sau clienți întârziați cu câteva zile la plată pot să nu creeze dificultăți pentru o companie mai mare, dar pentru IMM-uri da. Pentru ele, fiecare client care plătește după termenul limită este un pas mai aproape de pierderea lichidității financiare. În plus, și întreprinderile au fost afectate de inflație, iar costurile au crescut.”

Întârzierile de plată în industria transporturilor pot fi comparate cu un efect de domino. Companiile de transport care își primesc plata cu întârziere mare se abțin de la a-și plăti obligațiile și, în consecință, apelează la entități externe pentru ajutor. „Din păcate, întârzierile plăților în industria transporturilor sunt prezente de mulți ani. Uneori, aceste situații se termină cu un eșec, fără șanse de recuperare a datoriilor. Deși termenele de plată în industria TSL sunt lungi (deseori 45-60 de zile), adesea ele sunt prelungite de către contractori. Este mai ales cazul transportului spot”, comentează Tomasz Czyż, Inelo, Eurowag Group.

Problema cu clienții care nu plătesc la timp, reclamată de 8 din 10 companii din Polonia (79%) este legată de dezechilibrul sau chiar lipsa de lichiditate. „Firma nu mai are fonduri pentru operațiunile curente. Nu numai că este blocată de la dezvoltare și angajare, dar devine ea însăși un datornic, pentru că îi lipsesc fondurile pentru furnizori. Deja 36% dintre antreprenori cer furnizorilor să prelungească termenele de plată mult mai des decât în anii anteriori.”

Potrivit companiilor chestionate de Intrum, cele mai grave consecințe ale întârzierii plăților sunt: încetinirea creșterii companiei (34%), costuri suplimentare legate de derularea afacerii (30%), pierderea veniturilor obișnuite, nevoia de a concedia angajați (25%) și neangajarea de noi angajaţi (24%).

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut