În Turcia, în octombrie 2023, un camion a ajuns să parcurgă în medie 460 de kilometri încărcat, în vreme ce la sfârşitul anului trecut media era de 430 km. Camioanele preferă acum să aștepte marfă de retur în loc să se irosească şi să plătească taxe pe gol.
În Turcia, aproape 400.000 de camioane de peste 16 t primesc zilnic încărcături din toată țara, iar aproximativ 300.000 dintre ele transportă mărfuri pe o distanță de peste 100 km. Conform datelor Tırport Insights pe 10 luni, regiunea Kocaeli este oferă cele mai multe încărcări, urmată de regiunile Istanbul, Sakarya, Bursa, Tekirdağ, Adana, Mersin, Izmir, Balıkesir, Ankara, Manisa și Bilecik. Pe de altă parte, cele mai aglomerate linii pentru distanțe sub 100 km sunt Gebze-İstanbul, Bursa-Gemlik, Esenyurt-Ambarlı, Aliağa-İzmir, Gebze-Körfez, Adana-Mersin, Eskişehir-Bozüyük, Kocaeli-Hendek. În plus, după cutremurul din 6 februarie, s-a observat o scădere de peste 40% a volumului de transport în regiunea Antakya-Iskenderun.
Statisticile mai relevă şi faptul că, în timp ce 90% dintre camioanele care transportau mărfuri în 2021 aparțineau companiilor de tip patron-şofer, această rată a scăzut la 84% în trimestrul al treilea din 2023, în principal ca urmare a faptului că multe companii de logistică și-au mărit investițiile în flota proprie. „În Turcia, 30% din traficul FTL, care se ridică la 420.000 de camioane pe zi, este efectuat de companii de logistică în regim contractual, în timp ce restul de aproape 300.000 de transporturi se efectuează în regim spot. Aproximativ 40% dintre cursele spot sunt efectuate de camioane aferente depozitelor, site-urilor de transport maritim, cooperativelor de transport auto și brokerilor independenți. În plus, în Turcia există aproape 600.000 de cooperative de transport auto și peste 100.000 de companii individuale care dețin vehicule, iar singura lor preocupare este să găsească marfă de retur, deoarece costul motorinei a ajuns acum aproape la jumătate din costul de transport. Prin urmare, conform hărții densității producției de marfă, un camion care merge în zone cu marfă mai puţină necesită mai multe cheltuieli pe kilometru. O altă problemă este că, din cauza costurilor din ce în ce mai mari generate de schimbul valutar și inflație, cererea de depozitare este în creștere în regiunile în care producția este ridicată. În primele 10 luni ale lui 2023, costul pe m2 a crescut cu peste 70% în zonele de depozitare de peste 5.000 m2. Găsirea unui singur spațiu de depozitare de peste 20.000 m2 a devenit aproape imposibilă. În plus, astăzi, depozitele clasice pot trece la statutul de ocupare completă atunci când ajung la 85-90% ocupare prin gestionarea convențională a contractelor”, explică Președintele Consiliului de Administrație al Tirport, Akin Arslan, citat de Istanbul Ticaret Gazetesi.