IRU a stabilit că anul trecut, în Turcia, 20% din posturile de șoferi nu au fost ocupate, aceasta fiind şi cea mai gravă penurie de șoferi din Eurasia. La pol opus, China a fost ţara cel mai puţin afectată, cu o lipsă de doar 4%.

Potrivit raportului IRU, deși în Turcia a existat un deficit de șoferi de doar 7% în 2020, această rată a crescut la 20% în 2021.

În raportul de anul trecut, în care au fost examinate datele a 800 de companii de transport din 20 de țări din întreaga lume, se arată că, în Europa, situația s-a îmbunătățit față de 2019. Pe măsură ce impactul pandemiei a scăzut, posturile de șofer neocupate au scăzut cu aproape trei sferturi, de la 20% la 5% pentru șoferii de autobuz și autocar și de la 24% la 7% pentru șoferii de camioane.

Acum, companiile de transport prevăd că deficitul de șoferi se va intensifica din nou în 2022, pe măsură ce economiile se vor redresa și cererea de servicii de transport va crește. Companiile europene se așteaptă la o scădere cu 17% a șoferilor în acest an, în vreme ce acest deficit este de așteptat să ajungă la 18% în Mexic, 20% în Turcia, 24% în Rusia și aproximativ 33% în Uzbekistan.

Sondajul IRU a explorat, de asemenea, cauzele penuriei de șoferi și a arătat că lipsa șoferilor instruiți a fost cauza principală în toate regiunile. Condițiile grele de muncă exacerbate de epidemie și dificultățile de atragere a femeilor și tinerilor în profesie sunt principalele probleme.

Deși angajarea femeilor poate părea o soluție, raportul arată că și interesul acestora pentru profesia de șofer este foarte scăzut. Doar 2% dintre șoferii de camion din întreaga lume sunt femei, iar procentul femeilor șoferi de camion a scăzut în toate țările chestionate. Cu toate acestea, a fost văzut ca un semn încurajator că ponderea femeilor șoferi de autobuz și autocar în Europa a crescut în 2020 de la 10% la 16% din forța de muncă totală.

Nici interesul tinerilor pentru profesie nu oferă speranțe. Potrivit raportului, proporția șoferilor de camion cu vârsta sub 25 de ani este scăzută în toate țările. Rata șoferilor sub 25 de ani a scăzut la 5% în Europa și Rusia, 6% în Mexic și 7% în Turcia. Având în vedere că vârsta medie a șoferilor profesioniști de camion se apropie acum de 50 de ani în întreaga lume și îmbătrânește în fiecare an, situaţia este văzută ca un risc major pentru profesie.

Deși nu este inclus în raport, se știe că în Turcia există un deficit de șoferi și motivul este același ca în restul lumii, notează Logiport. Femeile nu doresc să lucreze în această linie de afaceri, iar tinerii nu văd șoferia ca fiind prima lor alegere, deoarece nu oferă venituri mari. În Turcia, șoferii sunt în general angajați cu salariul minim și diurna, iar când șoferii turci au văzut că pot câștiga 2.000 de euro pe lună în Europa, au început să caute oportunități de a pleca în străinătate. Cei care au depășit probleme precum echivalarea actelor de identitate şi a permiselor de conducere au început să lucreze în Europa.

 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut