Circa 67% dintre companiile de transport din Ucraina plănuiesc investiții în dezvoltarea afacerilor, conform raportului anual „Indexul de infrastructură 2024”, realizat de European Business Association (EBA) în colaborare cu Arzinger și Sayenko Kharenko. Acest procent marchează o creștere față de anul anterior, când 59% dintre companii au realizat astfel de investiții.  

Cele mai frecvente direcții de alocare a fondurilor au inclus modernizarea facilităților existente (59%), dezvoltarea de noi capacități și infrastructură (44%) și achiziționarea de facilități deja construite (16%). Investițiile au avut ca principal scop îmbunătățirea logisticii și extinderea prezenței geografice, atât pe plan intern, cât și internațional.

Majoritatea companiilor intenționează să utilizeze fonduri proprii pentru finanțare (79%), urmate de credite (30%) și, într-o măsură mai mică, granturi (9%). Din punctul de vedere al sursei capitalului, 61% dintre investiții provin din Ucraina, iar 39% din străinătate. Printre barierele majore pentru finanțare se numără concentrarea pe menținerea infrastructurii existente, riscurile de securitate și lipsa accesului la fonduri externe.

În contextul războiului, 53% dintre companii au raportat pierderi directe, iar aproape jumătate dintre acestea le consideră semnificative. Totuși, 41% dintre întreprinderi au reparat deja daunele, în timp ce restul intenționează să finalizeze lucrările fie în viitorul apropiat (25%), fie după încheierea conflictului (28%).

Deficitul de personal (69%) și costurile crescute de logistică (65%) reprezintă principalele provocări pentru companii, alături de limitările din transportul maritim, reducerea cererii și dificultățile legate de energie. În ceea ce privește transportul de pasageri, problemele principale identificate sunt calitatea scăzută a transportului public, utilizarea operatorilor fără licență pentru transportul interurban și integrarea insuficientă a modurilor de transport.

Aproximativ 82% dintre respondenți susțin implementarea drumurilor cu taxă, însă consideră necesară îmbunătățirea preliminară a calității infrastructurii rutiere. Pentru a sprijini dezvoltarea logisticii, companiile recomandă guvernului să prioritizeze redeschiderea porturilor maritime, să faciliteze asigurări accesibile, să încurajeze parteneriatele public-private și să adopte o legislație modernă privind transportul feroviar.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut