Guvernul de la Kiev a anunțat că întreaga rețea feroviară a țării va fi convertită la ecartamentul standard de 1.435 mm, care este în toată Europa continentală, cu excepția Peninsulei Iberice. Rețeaua feroviară a Ucrainei are acum ecartamentul de 1.520 mm lățime, moștenit de la Uniunea Sovietică și prezent în multe dintre țările sale satelit. Aceasta este prima țară europeană care a comunicat o măsură atât de drastică.
Convertirea va începe la hub-uri și noduri majore și se va extinde treptat în toată țara. Investițiile vor fi direcționate în primul rând către legătura cu rețeaua poloneză.
Rețeaua UZ are 23.000 de kilometri de şine, fiind a patra ca mărime din Europa. Iar societatea publică care administrează serviciul feroviar ucrainean în ansamblu are 230.000 de angajaţi, fiind cel mai mare angajator al ţării.
Doar 200 de kilometri din rețea are ecartamentul la standard european, adoptat de-a lungul nodurilor de frontieră cu Europa centrală. 40% din linii sunt electrificate parțial în curent continuu la 3 kV (același standard ca în Italia), în parte cu sistemul alternativ mai modern și mai performant de 25 kV.
Pe lângă valoarea geopolitică puternică, adoptarea ecartamentului standard european, va favoriza schimbul feroviar de marfă, evitând întreruperile între cele două sisteme de circulație diferite care afectează mai ales traficul comercial. Spre deosebire de trenurile de călători, unde există soluții care prevăd ecartamentul variabil al vagoanelor, mărfurile trebuie transbordate dintr-un vagon în altul, ceea ce aduce cheltuieli suplimentare, dar și mult timp pierdut.