Negociatorii Parlamentului European și ai statelor UE au convenit asupra noilor limite de emisii de CO2 pentru camioane până în 2040. Compromisul corespunde în fapt propunerilor pe care Comisia UE le-a prezentat în urmă cu aproape un an: valorile CO2 pentru producătorii de camioane ar trebui să fie în 2030 cu 45% sub cele din 2019. În 2035, ar trebui să fie reduse cu 65%, şi cu 90% în 2040. Din 2035, şi camioanele de gunoi și betonierele ar trebui incluse în calculul acestor valori limită.
Noile limite de CO2 se aplică și autobuzelor: pentru cele urbane, obiectivele de reducere sunt de 90% în 2030 și 0% în 2035. Până în 2030, se preconizează că remorcile și-au redus emisiile cu 7,5% și semiremorcile cu 10%. Compromisul trebuie să fie adoptat în mod oficial de statele membre ale UE și de Parlamentul European. Aceasta este considerată o formalitate, notează Verkehrs Rundschau.
IRU cataloghează acordul UE ca fiind „nerealist” și „dezamăgitor”. „Sunt obiective idealiste, complet rupte de realitate”, spune Raluca Marian, director IRU EU Advocacy. Nu există semne că o infrastructură suficientă de stații alternative de alimentare și încărcare pentru camioane va fi disponibilă în viitorul apropiat pentru a atinge aceste obiective de emisii „extreme” pentru camioane.
Asociația producătorilor de vehicule, ACEA, susține decarbonizarea transportului rutier, dar consideră că obiectivele trebuie să fie realizabile. „Pentru a atinge obiectivul pentru 2030, peste 400.000 de camioane electrice și cu hidrogen alimentate de baterii ar trebui să fie pe drumuri, iar cel puțin o treime din toate camioanele nou înmatriculate ar trebui să fie fără emisii. Pentru asta, Europa are nevoie de cel puțin 50.000 de stații de încărcare electrică pentru camioane și 700 de stații de alimentare cu hidrogen”, calculează ACEA. Însă Europa este încă departe de asta.