Din 9 aprilie 2022 au intrat în vigoare reglementările care introduc sancțiuni împotriva companiilor de transport rutier cu sediul în Rusia și Belarus.

Introducerea lor a fost decisă de Consiliul UE prin emiterea următoarelor acte de drept comunitar, la 8 aprilie 2022:

– Regulamentul (UE) 2022/576 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 833/2014 privind măsuri restrictive având în vedere acțiunile Rusiei de destabilizare a situației din Ucraina;

– Regulamentul (UE) 2022/577 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 765/2006 privind măsuri restrictive având în vedere situația din Belarus și implicarea acesteia în agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei;

– Decizia (PESC) 2022/578 de modificare a Deciziei 2014/512/PESC privind măsuri restrictive având în vedere acțiunile Rusiei de destabilizare a situației din Ucraina;

– Decizia (PESC) 2022/579 de modificare a Deciziei 2012/642/PESC privind măsuri restrictive având în vedere participarea Belarusului la agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei.

Acestea au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, L 111, pe 8 aprilie 2022.

Reglementările de mai sus au introdus o interdicție a transportului rutier de mărfuri pe teritoriul UE, inclusiv de tranzit, de către transportatori și alte companii cu sediul în Rusia și Belarus. De regulă, interdicția nu se aplică pentru servicii poștale şi mărfuri în tranzit prin Uniune între regiunea Kaliningrad și Rusia, cu condiția ca transportul unor astfel de mărfuri să nu fie altfel interzis de legislația UE (acest lucru se aplică numai companiilor cu sediul în Rusia).

Există și alte derogări de la interdicție. Fiecare dintre statele membre poate permite efectuarea transportului rutier de mărfuri de o companie de transport rutier cu sediul în Rusia sau Belarus, dacă un astfel de transport este necesar pentru:

  • importul sau transportul către Uniune de combustibili fosili și metale;
  • achiziționarea, importul sau transportul de produse farmaceutice, medicale, agricole și alimentare, precum și de îngrășăminte;
  • scop umanitar;
  • funcționarea reprezentanțelor diplomatice și consulare ale Uniunii și ale statelor sale membre în Rusia sau ale organizațiilor internaționale în Rusia care beneficiază de imunitate;
  • transferul sau exportul de bunuri culturale către Rusia care fac obiectul unui împrumut în cadrul cooperării culturale cu Rusia.

Sancțiunile nu se aplică transportatorilor din UE.

Există o perioadă de tranziţie până pe 16 aprilie

Reglementările UE stabilesc o perioadă de tranziție pentru a le permite rușilor și belarușilor să își încheie operațiunile de transport și să returneze vehiculele pe teritoriul lor. Prin urmare, interdicția nu se aplică până pe 16 aprilie 2022 pentru transportul de mărfuri care a început înainte de 9 aprilie 2022, cu condiția ca vehiculul să se fi aflat deja pe teritoriul UE în 9 aprilie 2022 sau să fi tranzitat UE pentru a se întoarce în Rusia. „Excepțiile propuse de UE arată că sancțiunile introduse nu elimină complet prezența camioanelor rusești și belaruse pe drumurile europene, inclusiv poloneze. Regiunea Kaliningrad, unde sancțiunile s-ar simți cel mai mult, a fost tratată în mod favorabil. În practică, UE a oferit vehiculelor rusești un coridor de tranzit între Rusia și Belarus și regiunea Kaliningrad prin teritoriul Poloniei și Lituaniei”, comentează Maciej Wroński, președintele TLP. „Rusia însăși și aliatul Belarus vor decide dacă sancțiunile introduse vor fi resimțite de agresori. Dacă introduc o ripostă sub forma unei interdicții similare de circulație pe teritoriul lor pentru vehiculele aparținând companiilor din UE, atunci lanțul de aprovizionare va fi întrerupt. Cel puțin în acele grupe de produse care nu sunt indicate în catalogul posibilelor excluderi.”

Potrivit lui Maciej Wroński, nu există nicio îngrijorare că piața transporturilor dintre UE și Belarus/Rusia ar putea fi preluată de transportatori din alte țări din afara UE, precum Serbia sau Turcia, deoarece nu au o capacitate suficientă şi nici autorizaţii poloneze care să le permită să călătorească pe teritoriul Poloniei, pe drumul spre est. Iar transportul prin Scandinavia sau Caucaz ar fi neprofitabil din punct de vedere economic pentru ei. „Dacă Rusia și Belarus nu introduc represalii, atunci transportul către aceste țări va fi efectuat – într-o măsură mai mare decât înainte – în principal de transportatori din Polonia și Lituania. Cu toate acestea, nu cred că ei vor putea umple golul lăsat de transportatorii ruși și belarusi alungați din Europa. În primul rând, unii transportatori polonezi și lituanieni au renunțat în mod deliberat la transportul către est, iar în al doilea rând, acei transportatori polonezi și lituanieni care sunt încă prezenți în est nu au dimensiunea corespunzătoare a flotei. Însă acestea sunt considerații teoretice deocamdată, care se vor verifica zilele următoare. Așteptăm acum mișcarea părților ruse și belaruse”, adaugă președintele TLP.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut