Uniunea Europeană strânge șurubul cerinței bunei reputații, esențială pentru menținerea autorizației de transport rutier în numele terților, prin publicarea în Jurnalul Oficial L129 din 3 mai 2022 a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2022/694 de modificare a Regulamentului UE 2016/403, care se referă la încălcări grave care pot cauza pierderea acestei cerinţe. Noile reguli sunt aplicate imediat în toate țările UE, fără a fi puse în aplicare prin reglementări naționale. Lista noilor încălcări grave acoperă trei zone: timpii de odihnă, tahograful și cabotajul rutier.
În ceea ce privește timpii de odihnă, la lista abaterilor grave se adaugă:
– lipsa odihnei compensatorii care trebuie luată după două perioade consecutive de repaus săptămânal reduse;
– odihnă săptămânală regulată petrecută în cabină;
– necontribuirea firmelor la costurile de cazare a șoferului atunci când acesta nu poate să se odihnească în cabină;
– neorganizarea întoarcerii periodice a șoferilor la locul de reședință.
În ceea ce privește tahograful, Regulamentul adaugă noi situații:
– neutilizarea (sau utilizarea incorectă) a inserării simbolului referitor la feribot sau tren, în cazul transportului combinat;
– neindicarea în înregistrări a simbolului țării în care a început și s-a încheiat călătoria și a punctelor de trecere a frontierei.
Printre noile situații care provoacă o gravă încălcare a bunei reputații, în cazul cabotajului rutier, se află:
– executarea unui transport care nu respectă regulile țării gazdă;
– nerespectarea timpului de răcire, adică cele patru zile în afara țării în care vehiculul a efectuat cabotajul înainte de întoarcere;
– situaţia în care transportatorul nu este în măsură să prezinte dovezi în timpul unui control rutier care să confirme în mod clar transportul internațional anterior și/sau orice transport de cabotaj pe care l-a efectuat ulterior și/sau toate transporturile efectuate dacă vehiculul se află în statul membru gazdă în perioada de patru zile premergătoare transportului internațional.
Textul integral al noii dispoziții arată lista completă și actualizată a încălcărilor împărțite în funcție de gravitate, adică în ordinea descrescătoare a gravității: CMGI (cea mai gravă încălcare), IFG (încălcare foarte gravă) și IG (încălcare gravă). Repetarea unei categorii de încălcări o poate duce la un nivel superior. Regulamentul stabilește că trei încălcări grave (IG) comise de același vehicul într-un an devin încălcări foarte grave (IFG) și trei încălcări foarte grave (IMG) săvârșite de același vehicul într-un an conduc la inițierea procedurii naționale pe integritate.
Găsiţi AICI Regulamentul de Executare (UE) 2022/694 al Comisiei, în limba română.