După cum relatează Motor Transport, în 2022 s-au înregistrat în Marea Britanie 5.086 de furturi de marfă din vehicule de peste 7,5 t, cu pierderi evaluate la 66 de milioane de lire sterline – dar cifra reală ar putea fi de șapte ori mai mare cu toate costurile ascunse, cum ar fi deteriorarea reputației și vehiculelor, e de părere Mike Dawber, ofițer la Serviciul Național de Informații privind Atacurile asupra Vehiculelor (NaVCIS).
Vorbind la un eveniment dedicat industriei transportului rutier, Mike Dawber a explicat tacticile folosite de bandele organizate pentru a fura bunuri de mare valoare din camioane, inclusiv din mișcare.
O bandă din West Yorkshire s-a specializat în a fura din remorci, în timp ce o alta din Essex comite infracțiuni de obicei în sud-est, în nopțile lucrătoare. O tehnică folosită este furtul prin săritură, în care hoții urmăresc camioanele care aprovizionează supermarketurile și fură țigări și tutun pe ușile din spate atunci când vehiculul este oprit în trafic sau la o livrare.
Cele mai îndrăznețe atacuri, ajunse în atenția lui Dawber în 2020, sunt cunoscute sub denumirea de „roll overs românești”. Mai multe mașini sau dube vor înghesui un camion care circulă pe o autostradă sau pe o șosea cu două benzi, în timp ce un hoț de pe capota mașinii următoare va șlefui în unghi încuietorile ușilor din spate, va urca în remorcă și va trimite mărfurile în spate, la mașină. Au existat șase astfel de incidente în 2022. „Aceste bande nu sunt oportuniste. Ele înțeleg lanțul de aprovizionare pentru că deseori provin din domeniul transportului de marfă. Ştiu ce mărfuri transportă camioanele și unde îşi fac șoferii pauzele.”
Tiparele identificate de hoți includ whisky-ul transportat la Avonmouth pentru export, unde șoferii își iau adesea pauzele pe autostrada M6 spre sud, gadgeturile de înaltă tehnologie importate prin porturile de containere din sud, care vor fi transportate spre nord pe M1 și A14, în timp ce anvelopele importate prin Felixstowe vor urma un traseu similar cu DC-urile din Midlands. Camioanele străine care merg spre nord vor fi adesea, în zilele de luni și marți, pline de mărfuri importate de mare valoare. „Există și tendințe sezoniere, cu produse de grădină și articole de îmbrăcăminte de vară furate în aprilie și mai și paleți cu jucării precum Lego furați în septembrie și octombrie”, a spus Dawber. „Console de jocuri și băuturi alcoolice sunt, de asemenea, livrate în această perioadă a anului.”
Furtul prin tăierea prelatei a fost considerat a fi în mare parte oportunist. Un vehicul de 18 t cu prelată va trage alături de remorca țintă într-o parcare de camioane, iar o bandă din interiorul camionului va tăia rapid prelata și va transfera bunurile înainte ca cineva să-și dea seama ce se întâmplă. Astfel au fost sustrase articole de modă în valoare de 2 milioane de lire sterline de la Watford Gap în august anul trecut. „Furtul de marfă are un risc scăzut și o recompensă mare, iar sancțiunile pentru furtul din autovehicule sunt mult mai mici decât pentru jaf.”
Vestea bună este că deturnarea vehiculelor cu amenințări sau violență la adresa șoferilor este relativ rară, cu doar 31 de incidente în 2022.