În câteva zile, în Ungaria vor începe să se aplice tarife minime pentru transportul intern de mărfuri, iar numărul intermediarilor în efectuarea operațiunilor de transport va fi limitat, scrie Logist.Today, citând ca sursă Fuvarlevel.hu.

La sfârşitul anului trecut, pe 29 decembrie, guvernul maghiar a publicat Regulamentul 686/2023 care introduce o taxă minimă obligatorie pentru transportul mărfurilor. Documentul intră în vigoare la 30 de zile de la publicare (28 ianuarie 2024) și va viza contractele încheiate după intrarea sa în vigoare.

Rezoluția conține trei puncte importante:

– costul minim de transport;

– taxa de încărcare obligatorie;

– cuantumul taxei de staţionare.

Tariful de bază minim obligatoriu este calculat pe baza costului combustibilului utilizat pentru a finaliza sarcina de transport. Taxa de transport trebuie să fie de cel puțin trei ori tariful, plus o anumită multiplicare a costului combustibilului. Calculele ar trebui să se bazeze pe următorii coeficienți:

– pentru categoriile J4 si J5 – costul combustibilului;

– pentru categoria J3 – de 1,3 ori costul combustibilului;

– pentru categoria J2 – de două ori costul combustibilului.

De exemplu, pe ruta Zalaegerszeg – Szeged din categoria J2, o mașină Euro 6 de 19 t va presupune un cost de aproximativ 30.000 de forinți (78 de euro) pentru 400 km de călătorie. Consumul mediu de combustibil este de aproximativ 20 de litri, ceea ce, cu un preț al combustibilului de aproximativ 640 de forinți, înseamnă un cost de 51.000 de forinți (133 euro). Taxa minimă este de trei ori mai mare decât tariful (90.000 HUF – 234 euro) plus dublul costului combustibilului (102.000 forinți – 266 euro), adică aproximativ 192.000 de forinți (500 euro), plus TVA, pentru ruta Zalaegerszeg – Szeged.

Conform Regulamentului, tariful plătit nu trebuie să fie mai mic decât taxa minimă de serviciu astfel stabilită. Dacă transportatorul este scutit de la plata taxei din orice motiv, această prevedere nu se aplică.

Dacă transportatorul folosește și tronsoane de drum cu taxă de-a lungul traseului, atunci se ia în considerare şi aceasta.

Noile reguli introduc și taxe de încărcare obligatorii. Dacă părțile au convenit că transportatorul va participa la încărcare, se va percepe o taxă pentru încărcarea și sortarea paleților de cel puțin 10.975 de forinți pe oră (28,5 euro). Timpul de încărcare începe din momentul în care transportatorul este gata de încărcare și se termină la finalizarea încărcării. Astfel, dacă transportatorul este gata să încarce la ora convenită, dar din anumite motive încărcarea nu începe la timp, tariful orar trebuie plătit în continuare de către client.

Transportatorul efectuează schimbul de paleți și role ca serviciu separat și are dreptul de a percepe o taxă suplimentară. În absența unui acord separat, este posibilă şi taxarea timpului necesar încărcării și sortării paleților.

În cazul în care transportatorul este gata, dar nu începe încărcarea la timp, se aplică o taxă suplimentară de staționare care nu poate fi mai mică de 8.636 forinți pe oră (22,5 euro/h). La încărcare, transportatorul trebuie să obțină un certificat de staționare. În cazul în care documentul nu este eliberat de partea care încarcă, se poate emite o factură pe baza datelor GPS privind durata.

Potrivit Logist.Today, decretul limitează şi numărul subcontractanților implicați. Transportatorul poate angaja maximum un subcontractant. Un subcontractant suplimentar poate fi adăugat numai dacă este convenit separat cu clientul.

Rezoluția 686/2023 (în limba maghiară) este disponibilă AICI.

 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut