Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a solicitat premierului Marcel Ciolacu și Ministrului Transporturilor și Infrastructurii Sorin Grindeanu inițierea procedurii de restituire a accizei la carburant, pentru menținerea competitivității sectorului transporturilor rutiere. Această solicitare vine în contextul majorărilor succesive ale nivelului accizelor la motorină, stabilite pentru 2024 conform Legii 296/2023.
Începând cu 1 ianuarie 2024, acciza la motorină s-a majorat la 1.850,95 lei/1.000 litri, urmând a doua majorare la 2.183,85 lei/1.000 litri, începând cu 1 iulie 2024. „După aceste majorări importante, acciza la motorină va trece de pragul de 400 Euro la 1.000 l și, istoric vorbind, atunci când acciza a ajuns la acest prag, în ultimii zece ani s-a activat sistemul de rambursare parțială a accizei către operatorii de transport rutier”, a spus Secretarul General UNTRR, Radu Dinescu. Transportatorii rutieri solicită instituirea urgentă a schemei de rambursare a accizei la carburant pentru a putea rămâne competitivi. La creșterea costurilor fără TVA pentru motorină în România, poate să apară imediat migrarea volumelor de alimentare din România în Ungaria/Bulgaria cu până la 20%, așa cum s-a mai întâmplat, mai ales ținând cont că Ungaria este una dintre țările care restituie parțial acciza, iar restituirea TVA din Ungaria către transportatorii din România funcționează extrem de predictibil. Dacă prețul cu TVA al carburantului va fi mai mic în Ungaria/Bulgaria, și alți consumatori privați, nu doar utilizatorii profesioniști vor migra, precizează UNTRR.
În conformitate cu articolul 342, alineatele 9 și 10 din Codul Fiscal, UNTRR solicită autorităților introducerea unei scheme de reducere a nivelului accizelor pentru firmele de transport rutier, prin restituirea diferenței dintre nivelul standard al accizelor și nivelul redus al accizelor către operatorii economici licențiați în UE, care nu poate fi mai mic decât nivelul minim de 330 Euro/1.000 litri prevăzut în Directiva 2003/96/CE privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice. De exemplu, dacă acciza este 400 Euro/1.000 litri, se pot restitui maximum 70 Euro/1.000 litri conform legislației naționale și europene în vigoare. UNTRR reaminteşte că legislația europeană prevede posibilitatea restituirii parțiale a accizei suplimentare către utilizatori profesioniști, iar 6 state membre UE aplică aceste prevederi în mod constant, în timp ce România a aplicat ocazional, doar când valoarea accizei la carburant a înregistrat valori peste minimul prevăzut în legislația europeană. În ultimii zece ani, schema de restituire a accizei la carburant a mai fost activată de trei ori în România.
Industria transporturilor rutiere contribuie cu 46% din exportul de servicii al României și de aceea este cu atât mai importantă menținerea competitivității transportatorilor rutieri români. Sectorul transporturilor rutiere de mărfuri este coloana vertebrală în logistica mărfurilor din România. Conform Analizei UNTRR – Piața Transporturilor rutiere 2018-2030, în 2022 și preliminar în 2023, transportul rutier de mărfuri a constituit 71% din totalul mărfurilor transportate (inclusiv maritim) din parcursul total al mărfurilor măsurat în milioane tone–km.
La acest început de an, firmele de transport rutier se confruntă cu numeroase provocări precum majorarea accizelor, costurile cu asigurarea RCA și timpii mari de așteptare la frontiere, povara administrativă suplimentară generată de noile prevederi RO e-Transport și costurile legate de respectarea Pachetului Mobilitate 1, precum retro-echiparea obligatorie cu tahograf inteligent 2 și amenzile abuzive. „Estimăm o creștere generală a costurilor de operare ale transportatorilor rutieri de până la 15% în 2024, în timp ce marja de profit va scădea, în lipsa implementării costului de referință în transportul rutier, pentru că tarifele nu vor absorbi integral creșterea costurilor, ceea ce va afecta serios competitivitatea tuturor companiilor de transport și funcționarea și chiar supraviețuirea unora dintre acestea care deja se confruntă cu dificultăți serioase.”
UNTRR se declară deschisă la dialog cu autoritățile, pentru adoptarea unor soluții eficiente și sustenabile pentru industria transporturilor rutiere din România.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut