În urma depunerii la Primăria Municipiului București a cererii de autorizare a acțiunii de protest de către asociațiile patronale ale transportatorilor – UNTRR, APTE2002, ATMB, FORT, Apulum Alba Iulia, COTAR și ARTRI, pe 7.09.2021 reprezentanții transportatorilor au fost invitați la ședința de organizare a adunării publice. În urma discuțiilor a fost încheiat un Protocol privind organizarea și desfășurarea adunării publice solicitată pentru 29 septembrie 2021, între orele 06.00-16.00.
În 08.09.2021, Protocolul a fost discutat în comisia tehnică de circulație a PMB și Protestul a fost aprobat pentru data de 29 septembrie 2021.
Cererea transportatorilor a fost făcută pentru participarea a 5.000 de autovehicule (capete tractor, autobuze, taxi etc.) aparținând patronatelor din domeniu și pentru circa 500 de persoane. Însă având în vedere legislația actuală, protocolul a fost încheiat pentru un număr maxim de „500 de persoane și 500 de auto, până la epuizarea spațiului delimitat de desfășurare a protestului, în funcție de incidența cumulată la 14 zile a cazurilor din localitate”.

Obiectul adunării publice:

1. Reîncadrarea diurnei șoferilor care lucrează în transportul internațional ca venit de natură salarială și obligarea firmelor la plata (retroactivă pe 5 ani) a impozitelor și contribuțiilor sociale aferente.

2. Carantinarea șoferilor.

UNTRR consideră că măsura luată de ANAF este abuzivă și acuză guvernanții că fac jocul statelor vest-europene care vor să elimine concurența est-europeană de pe piața de transport internațional, în timp ce state ca Polonia, Lituania sau Ungaria își protejează proprii transportatori, România este singurul stat european care impozitează diurna. Efectele acestei măsuri sunt devastatoare, cu atât mai mult cu cât taxarea se face retroactiv, penalitățile fiind imposibil de plătit.

În contextul actual, Guvernul recidivează și penalizează transportatorii pentru gradul mic de vaccinare a populației României. Astfel, s-a decis intrarea în carantină 14 zile a șoferilor care revin din țări roșii și galbene din punct de vedere al Covid-19, dacă nu sunt vaccinați sau nu pot dovedi că au trecut prin boală în ultimele trei luni. Măsura e unică în Europa, șoferii profesioniști fiind exceptați de la măsura carantinei în toate țările, pentru a menține lanțurile de aprovizionare cu marfă, așa cum recomandă și Comisia Europeană, care a creat în acest sens “culoare verzi” și a îndemnat la exceptarea de la carantinare a șoferilor. Prin această măsură, Guvernul obligă astfel șoferii români care nu vor să se vaccineze să îngroașe rândul șomerilor sau să emigreze în alte țări – lucru foarte probabil, dat fiind viitorul incert al firmelor românești de transport și criza profundă de șoferi cu care se confruntă toată Europa.

Firmele de transport din România se confruntă astfel, pe de-o parte, cu plecarea forței de muncă, iar pe de altă parte cu controalele abuzive ale ANAF care le bagă direct în faliment după impunerea unor sume uriașe de plată ca impozite și contribuții sociale pe ultimii cinci ani.

Alte revendicări:

– Rezolvarea problemei organizării de licitații în transportul regulat de pasageri (județean, interjudețean), care în momentul de față este supra reglementat

– Soluționarea problemelor legate de plata despăgubirilor de către firmele de asigurări care dețin monopol pe piața polițelor RCA și care nu își despăgubesc asigurații

Având în vedere că în ultima perioadă ANAF a intensificat controalele pe diurnă și din ce în ce mai mulți șoferi intră în carantină, iar firmele nu mai au cum să își desfășoare activitatea, unii transportatori vor continua protestele spontane în diverse locuri din țară, după modelul transportatorilor de la Suceava, Timișoara, Arad și Oradea.UNTRR solicită Guvernului să închidă subiectul reîncadrării diurnei ca venit salarial prin adoptarea unei amnistii fiscale și să consulte industria de transport rutier cu privire la modul de transpunere în legislația românească a Directivei 1057/2020 privind detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier.

Industria de transport rutier din România nu poate fi taxată de 2 ori – o dată pentru amnistie și o dată pentru directiva detașării. Sectorul transporturilor rutiere va fi profund afectat de eventuala aplicare a prevederii întoarcerii acasă a camionului la 8 săptămâni începând cu februarie 2022, măsura care afectează industria tocmai pentru că România nu produce și nu exportă suficient în UE.

UNTRR invită toți transportatorii să se alăture protestului din data de 29.09.2021 organizat la București. Pentru detalii privind organizarea, puteţi contacta UNTRR la telefon 021.336.77.88 și email office@untrr.ro.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut