Măsura impunerii carantinei pentru șoferii profesioniști afectează grav nu numai sectorul transporturilor, ci întreaga economie a țării în condițiile în care lipsa șoferilor se simte tot mai acut atât la noi, cât și pe întregul continent. În acest sens, CE a îndemnat încă de anul trecut statele membre să renunțe la restricțiile de călătorie și carantină pentru șoferii profesioniști care nu prezintă simptome și care ar trebui să nu fie împiedicați  să treacă o frontieră internă pentru a-și face treaba. Din păcate, la noi, măsura carantinei include în continuare această categorie profesională iar explicația în acest sens trimisă de DSU către UNTRR a fost că șoferii profesioniști intră în carantină pentru a se „evita discriminarea anumitor categorii profesionale în favoarea altora“.

Explicație care acum, la nici o lună de la acest răspuns, nu mai este valabilă deoarece potrivit Hotărârii 59/12.08.2021, membrii delegațiilor sportive precum și artiștii și stafful acestora, care sosesc în România pentru participarea la competiții sportive, respectiv evenimente culturale, artistice sau de divertisment, organizate pe teritoriul național, din țări aflate în zona roșie de risc epidemiologic, sunt exceptaţi de la măsura carantinei instituită conform prevederilor prezentei hotărâri dacă prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu SARS-CoV-2 efectuat cu cel mult 72 de ore înainte de intrarea în țară. Totodată, sunt exceptați membrii delegațiilor sportive, precum și artiștii și stafful acestora, cetățeni străini sau apatrizi.

UNTRR semnalează faptul că prin Hotărârea nr. 59/12.08.2021, Comitetul Național pentru Situații de Urgență discriminează șoferii profesioniști în raport aceştia. „Șoferii profesioniști intră automat în carantină dacă nu sunt vaccinați sau nu au trecut prin infecția cu virusul SARS-CoV-2 în ultimele 180 de zile (se aplică excepții doar pentru șoferii care rămân mai puțin de 72 de ore pe teritoriul național și au test RT-PCR sau care sunt în tranzit și părăsesc România în cel mult 24 de ore)“, se arată în comunicatul UNTRR.

Demersurile făcute de UNTRR până în prezent la toate instituțiile abilitate să intervină în această situație au rămas fără răspuns, deși „în prezent, România se confruntă cu un deficit important de șoferi profesioniști, iar orice decizie de carantinare a acestora poate duce la blocaje grave în lanțurile de aprovizionare, dar și la o scădere a afacerilor firmelor de transport rutier (industria de transport rutier generează 5% din PIB și are o contribuție de 5,68 miliarde euro la exportul de servicii în 2020 și de 6,26 miliarde euro în 2019)“, se mai precizează în comunicat. Iar răspunsul DSU la aceste argumente a fost că „orice adresă primită pe subiect va fi clasată“.

Discriminarea conducătorilor auto merge mai departe prin faptul că șoferii profesioniști străini care sosesc în România din țări terțe care se află în zona verde conform listei cu clasificarea țărilor/teritoriilor în funcție de rata de incidență cumulată, li se solicită la intrarea pe teritoriul național a dovezii vaccinării, testului negativ PCR sau vindecării după infecția cu Sars-Cov-2.

UNTRR solicită autorităților române reintroducerea excepțiilor de la măsura carantinei sau prezentării rezultatului negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 sau prezentării dovezii confirmării vindecării după infecția cu Sars-Cov-2 pentru:

–  conducătorii  autovehiculelor  de  transport  marfă  cu  capacitatea  maximă autorizată  mai  mare  de  2,4  tone  precum  și  conducătorii  autovehiculelor  pentru transport   persoane   care   au   mai   mult   de   9   locuri   pe   scaune,   inclusiv   locul conducătorului

– conducătorii  auto, care  se  deplasează  în  interesul desfășurării profesiei din statul de rezidență al acestora într-un  alt  stat  membru  al UE  sau  dintr-un  alt  stat  al  UE în  statul  de  rezidență, indiferent dacă deplasarea se face prin mijloace individuale sau în cont propriu.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Alexandru Catană: Quehenberger Logistics îşi consolidează poziţia de top din România
Dacă începutul pandemiei a adus Quehenberger Logistics în situaţia de a apela la somaj tehnic pentru o parte din angajații săi, compania și-a continuat creșterea ajungând în prezent la cea mai mare su...

Căutare