Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului clarificarea urgentă a situației impozitării diurnei plătite șoferilor profesioniști români care operează transport rutier internațional, având în vedere incertitudinea majoră creată în sectorul transporturilor rutiere de controalele recente ANAF, care au vizat reîncadrarea diurnei ca venit salarial și plata impozitelor și contribuțiilor aferente retroactiv pe 5 ani.

Această interpretare retroactivă a legislației aplicabile de către organismele de control din România afectează grav supraviețuirea sectorului românesc de transport rutier internațional, amenințând să conducă la falimentul imediat al firmelor de transport, în condițiile în care sunt situații în care deciziile de impunere sunt în cuantum cel puțin egal cu cifra de afaceri anuală a companiei.

UNTRR atenționează că orice creștere unilaterală a costurilor în domeniul transporturilor rutiere de către România în urma acestei noi abordări/interpretări a ANAF, amenință cu extincția acest sector important al economiei românești. Operatorii de transport rutier sunt puși într-o situație disperată, iar protestele sunt inevitabile, întrucât firmele ajung să nu mai aibă nimic de pierdut. Prin proteste se trage încă un semnal de alarmă în speranța clarificării favorabile.

ANAF a transmis vineri, 18.06.2021, un răspuns la situația semnalată de UNTRRcu privire la diurnă, însă acesta nu ține cont de specificul activității de transport rutier și nici nu răspunde la problemele actuale, precum lipsa de predictibilitate. Deși în răspunsul ANAF se confirmă faptul că diurna, respectiv indemnizația de delegare/detașare are același tratament fiscal, fiind neimpozabilă în limita a 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna în România, ANAF nu clarifică practica sa recentă de control aplicată transportatorilor rutieri prin care a decis impozitarea retroactivă a diurnei, cu consecințele dramatice pentru industria de transport rutier și pentru economia României.

Dispariția industriei românești de transport rutier internațional va duce la zero contribuții la exportul de servicii al României și la costuri cu serviciile de transport plătite către străini – astfel că la transporturi, în loc de excedent vom înregistra deficit.

În acest moment de răscruce pentru industria românească de transport rutier internațional, UNTRR solicită sprijinul Guvernului României pentru fundamentarea corectă a deciziilor și clarificarea situației impozitării transportatorilor rutieri printr-o abordare care să crească competitivitatea acestui sector esențial al economiei românești și nu să îi amenințe supraviețuirea.

Reamintim că potrivit datelor BNR, transporturile rutiere au fost principalul contribuitor la exportul de servicii al României în ultimii ani, cu un total de 5,68 miliarde de euro în 2020, din care 5,53 miliarde euro transport rutier de mărfuri. În 2019, sectorul de transport rutier a contribuit cu 6,26 miliarde euro (din care 6,1 miliarde de euro transport rutier de mărfuri). Transportul rutier generează un sfert din exportul total de servicii al României și reprezintă peste jumătate din soldul total al comerțului internațional cu servicii.

Acest fapt se datorează ponderii semnificative a activității de transport rutier internațional  operat de firmele românești la nivel european, conform datelor analizate de KPMG și Interbiz în studiile privind impactul Pachetului Mobilitate 1 asupra industriei de transport rutier românești

La nivel european, România este a 8-a piață de transport rutier din UE și se poziționează pe locul 3 în UE la operațiunile de transport rutier internațional de tip cross-trade (10,5%) și cabotaj (8.2%), după Polonia și Lituania, deși suntem de-abia a 15-a economie ca mărime din UE.

Transportatorii români sunt în competiție cu cei din alte state UE în piața UE! Dacă autoritățile din România cresc costurile de operare – și celelalte țări nu adoptă modificări similare, atunci România își distruge singura industria de transport rutier, care este principalul contributor la exportul de servicii! Piața europeană nu permite nicio creștere de costuri, cât timp colegii de breaslă din Europa Centrală și de Est, precum cei din Polonia, Lituania, nu sunt afectați de modificările aplicate de autoritățile din România transportatorilor români.

Practica ANAF de impozitare a diurnei reprezintă o abordare unică în UE, unde atât țările vestice cât și cele estice nu impozitează sumele acordate cu titlul de diurnă. În aceste condiții, este imposibil ca transportatorii români să mai concureze cu sectorul de transport din alte țări (Țările Baltice, Polonia, Ungaria, Slovacia, Bulgaria, Spania) – care au un avantaj competitiv prin neimpozitarea diurnei.

Conform legislației fiscale actuale (art. 76, lit. K din Codul fiscal) și practicii de peste 25 de ani, autoritățile și firmelor au aplicat diurna fără taxe și contribuții în limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin HG 518/1995 pentru diurnele externe. Fără să se schimbe ceva în lege, s-a schimbat abordarea autorităților, fără ca măcar să existe un anunț prealabil. Nimeni nu poate schimba ce a făcut în trecut acum 1-2-3-4-5 ani. Industria de transport rutier de mărfuri nu a inclus în costurile de operare taxarea diurnei, astfel că nu se află în situația în care să fi încasat sume de bani pentru aceasta.

UNTRR solicită Guvernului să lucreze pentru a menține competitivitatea industriei de transport rutier din România atât în prezent cât și în viitor, să nu aibă interpretări variabile asupra trecutului și să nu creeze probleme transportatorilor prin schimbarea regulilor în timpul jocului, cu aplicare retroactiv.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut