Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor introducerea unui program de stimulare pentru achiziția de vehicule comerciale de transport de marfă (peste 2,5 t) și persoane (peste 1+9 locuri) pe bază de gaz natural (CNG/LNG), ca prim pas către tranziția verde pentru industria transporturilor rutiere. Deși această solicitare a fost adresată de UNTRR încă din 2019 Administrației Fondului de Mediu, până în prezent transportatorii rutieri români nu au beneficiat de niciun program de stimulare pentru achiziția de vehicule pe gaz, așa cum beneficiază transportatorii din alte state UE.

Având în vedere obiectivele europene ambițioase ale Pactului Verde European și ale pachetului „Fit for 55”, presiunea asupra sectorului de transport este foarte mare. În vara acestui an, UE a publicat o Propunere de Regulament privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi, parte a pachetului legislativ „Fit for 55”, angajându-se să reducă emisiile cu cel puțin 55% până în 2030, ca pas intermediar către atingerea obiectivului Pactului verde European privind neutralitatea climatică UE până în 2050. Propunerea legislativă UE prevede utilizarea unui mix de combustibili alternativi care servesc ca substitut pentru sursele de petrol fosil la furnizarea de energie pentru transporturi și care au potențialul de a contribui la decarbonizarea acestora și de a îmbunătăți performanța de mediu, incluzând atât „combustibili alternativi pentru vehicule cu emisii zero” precum energia electrică și hidrogenul, cât și „combustibili fosili alternativi” pentru o etapă de tranziție precum gazul natural în stare gazoasă (CNG şi LNG).

CNG/LNG reprezintă primul pas către tranziția verde în industria transporturilor rutiere

Motoarele pe CNG produc 25% mai puțin dioxid de carbon decât benzina și cu 35% mai puțin decât motorina. În acest moment, singura soluție fezabilă pentru transportatorii rutieri sunt vehiculele pe gaz natural comprimat sau lichefiat.

Deşi UNTRR sprijină prevederile Pachetului „Fit for 55” privind dezvoltarea de stații de reîncărcare electrice (prevăzute și în PNRR) pentru vehiculele comerciale ușoare destinate transportului urban și interurban, precizează că vehiculele electrice nu sunt însă o soluție viabilă din punct de vedere economic pentru transportul rutier pe distanțe lungi. Echivalentul  energetic al unui rezervor de motorina de 1.200 l este dat de 24 tone de baterii – ceea ce reprezintă sarcina utila pentru un camion standard în UE.

De asemenea, cu toate că hidrogenul este viitoarea soluție avută în vedere de CE pentru transportul rutier de marfă pe distanțe lungi, astăzi nu este disponibil niciun camion pe hidrogen la vânzare, iar costurile sunt de trei ori mai mari decât pentru un camion tradițional. În acest context, camioanele pe CNG/LNG sunt un prim pas către tranziția verde în transporturi. Sistemele de alimentare cu gaz natural sunt compatibile pentru conversia ulterioară la hidrogen.

Totodată, 6 din cei 7 producători de camioane europeni au modele disponibile pe gaz natural, iar România are mari rezerve de gaze naturale, putând folosi resursele proprii de gaz natural pentru transporturile operate cu vehicule CNG/LNG. În prezent, gazul natural este cel mai rentabil mod de reducere a emisiilor de CO2.

Necesitatea unui program de stimulare a achiziției de vehicule comerciale CNG/LNG pentru impulsionarea pieței din România

Transportatorii rutieri români doresc să investească în vehicule ecologice, însă au nevoie de sprijinul autorităților române atât pentru dezvoltarea infrastructurii de alimentare cu combustibili alternativi prin alocarea finanțărilor europene disponibile prin PNRR și Fit for 55, cât și pentru stimularea achiziției de vehicule ecologice. Impulsionarea pieței se poate realiza prin acordarea de subvenții transportatorilor români de până la 50% din costul vehiculului, similar celor acordate transportatorilor din alte state UE pentru achiziționarea vehiculelor CNG/LNG:

– În 2018, Germania a introdus un program de subvenționare a achiziției de camioane CNG/LNG acoperind până la 40% din costul vehiculului. Anul trecut, Germania a prelungit exceptarea vehiculelor CNG/LNG de la plata taxelor de drum până în 2023.

– În septembrie 2020, Franța a instituit un nou bonus ecologic la achiziția de vehicule ecologice sau pentru finanțarea prin leasing operațional a vehiculelor grele electrice/pe hidrogen, care poate fi cumulat si cu stimulentul acordat de stat pentru achiziționarea unui vehicul cu propulsie alternativa, combinația celor două ajutoare ajungând la 100.000 Euro.

Stimularea achiziționării de vehicule comerciale CNG/LNG în România trebuie corelată cu alocarea de finanțare european ăpentru dezvoltarea infrastructurii de stații de alimentare CNG/LNG, iar conform prevederilor „Fit for 55”, România trebuie săse asigură că, până la 1 ianuarie 2025, un număr corespunzător de puncte de realimentare cu LNG este instalat, cel puțin de-a lungul rețelei centrale TEN-T existente.

Ca și în situația autostrăzilor, și infrastructura CNG/LNG din România e cu mult rămasă în urmă față de Europa. Motivul pentru care celelalte țări nu mai cer finanțare pentru CNG/LNG la Bruxelles este datorat faptului că au aceste rețele deja mature. În timp ce majoritatea statelor UE și-au dezvoltat o rețea de stații de alimentare GNC /GNL, iar în prezent, în Europa sunt 4.000 stații CNG, în România sunt numai 3 stații. Totodată, în timp ce în Europa sunt 400 stații LNG, România nu deține nicio astfel de stație.

Pentru a da șansa şi firmelor si cetățenilor României să folosească vehicule CNG/LNG, soluții mature în Europa în mai toate țările, inclusiv în Bulgaria care are o rețea de 121 stații de alimentare CNG/LNG şi Moldova 21 – stații, UNTRR a solicitat la începutul acestui an Guvernului României alocarea a 5 mld. Euro prin PNRR în următorii 3 ani, pentru digitalizare și reînnoirea a jumătate din flota României de vehicule comerciale de marfă (peste 2,5 t) și persoane (peste 1+9 locuri) CNG/LNG și pentru dezvoltarea a 100 de stații de alimentare. Spre dezamăgirea industriei de transport din România, solicitările UNTRR nu se regăsesc în actualul PNRR și de aceea ar trebui să fie incluse în Pachetul Fit for 55, pentru ca fondurile europene alocate pentru decarbonizarea transporturilor rutiere din România să meargă prioritar pentru dezvoltarea infrastructurii de stații de alimentare CNG/LNG și achiziția de vehicule comerciale CNG/LNG.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut