UNTRR solicită renegocierea PNRR și instituirea unei scheme de subvenționare a achiziției de camioane verzi cu combustibili alternativi (emisii reduse și zero) și a dezvoltării infrastructurii stațiilor de alimentare aferente. Având în vedere obiectivele ambițioase ale Pactului Verde European și ale Pachetului Fit for 55, care vizează decarbonizarea transporturilor rutiere, este necesară o transformare semnificativă a sectorului transporturilor rutiere către vehicule cu emisii reduse și zero, alături de măsuri de sprijin pentru păstrarea competitivității transportatorilor rutieri români în Europa.

Cu toate acestea, actualul Plan de Redresare și Reziliență al României (PNRR) nu prevede niciun element de finanțare pentru realizarea obiectivelor de decarbonizare a flotelor transportatorilor rutieri români, în timp ce, la nivel european, mai multe state UE acordă deja sprijin substanțial tranziției către un transport curat.

În prezent, sectorul transporturilor rutiere din România ocupă locul al treilea la cross-trade și cabotaj în UE și locul al şaptelea per total transport marfă în UE 27, fiind totodată cel mai mare exportator de servicii al României cu 7,66 miliarde euro în 2022.

Potrivit UNTRR, transportatorii rutieri au nevoie de sprijin pentru achiziționarea camioanelor verzi, având în vedere prețurile ridicate ale acestora, care pot fi de peste 3 ori mai mari decât prețul camioanelor cu combustibili fosili. De asemenea, trebuie avut în vedere faptul că încărcarea bateriei unui camion electric este diferită de încărcarea în cazul vehiculelor electrice ușoare și este mult mai costisitoare, vehiculele comerciale grele necesitând stații de reîncărcare dedicate cu o putere de ieșire de minimum 350 kW, conform prevederilor Regulamentului UE pentru instalarea unei infrastructuri suficiente pentru combustibili alternativi, în curs de adoptare la nivel european.

Eficiența tranziției către un transport verde este mai mare dacă se acționează corelat, atât pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare/alimentare cât și pentru achiziția de vehicule electrice/CNG/LNG/ Bio LNG și Bio CNG, susţine UNTRR. În acest fel, firmele românești vor fi impulsionate să facă tranziția către un transport curat pentru că vor avea predictibilitate și stabilitate în operare.

În perspectivă, camioanele diesel vor întâmpina tot mai multe restricții și creșteri de costuri:

– creșterea taxelor de drum (ex: Rovinieta) – din 2026 și România va aplica Directiva (UE) 2022/362 – introducerea unui nou sistem de taxare pe trecere și diferențiată pentru a încuraja utilizarea vehiculelor grele cu emisii mai reduse de CO2, astfel camioanele vor fi taxate atât pe km, cât și în funcție de clasa EURO (principiul poluatorul plătește);

– creșterea impozitelor;

– creșterea accizei la motorină;

– interdicția de a intra în orașe sau diverse zone (ex: Paris). Conform unui acord UE semnat în 2011, toate orașele europene s-au angajat să aibă o logistică urbană fără CO2 până în 2030;

– taxare suplimentară în caz de tranzit diverse zone;

– restricționarea traficului camioanelor clasice în anumite zone din cauza poluării, chiar și pe secțiuni de autostradă.

La nivel european, mai multe state UE acordă deja sprijin substanțial tranziției către un transport curat, printre care Suedia, Germania, Franța, Belgia, Olanda, Austria, Danemarca, Italia, Spania, Portugalia, Croația și Lituania.

În prezent, în România sunt înmatriculate doar 5 camioane electrice, în timp ce alte țări au deja sute de camioane electrice pe drumurile publice – numai în Germania fiind înregistrate 829 de camioane electrice noi în 2022, conform ACEA.

În aceste condiţii, UNTRR solicită măsuri concrete din partea Guvernului României pentru subvenționarea achiziției și operării camioanelor verzi cu combustibili alternativi (emisii reduse și zero), precum și a dezvoltării infrastructurii aferente. Documentul de poziție UNTRR este susținut de Confederația Patronală Concordia și a fost realizat cu consultarea producătorilor noilor vehicule comerciale verzi, operatorilor de transport rutier și furnizorilor de combustibili alternativi.

Principalele măsuri propuse de UNTRR pentru decarbonizarea transporturilor rutiere:

Sprijin achiziție camioane verzi

– Subvenționarea achiziției de vehicule grele verzi:

  • Camioane electrice(> 16 tone),
  • Camioane alimentate cu CNG/LNG/ Bio LNG și Bio CNG (> 16 tone)
  • Remorci și semiremorci frigo cu agregat full electric și acumulatori proprii

– Sprijin la operarea camioanelor electrice/CNG/LNG/ Bio LNG și Bio CNG care trebuie exceptate de la plata taxelor, impozitelor și accizelor

  • Scutire taxe de drum
  • Scutire taxe intrare în orașe
  • Impozit zero pentru camioane electrice și CNG, LNG, Bio LNG și Bio CNG,

Sprijin dezvoltare stații de încărcare și alimentare alternativi (emisii reduse și zero)

– Subvenționarea achiziției de stații de alimentare cu combustibili alternativi:

  • Stații electrice de încărcare de mare putere >350 KW pentru camioane,
  • Stații de alimentare cu CNG și LNG, Bio LNG și Bio CNG

– Sprijin la operare: Simplificarea procedurilor pentru racord stații de înaltă putere.

UNTRR salută deschiderea Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor la dialog.

Având în vedere bugetele de sute de milioane de lei alocate în martie 2023 pentru sprijinirea achiziției de autoturisme noi și electrice prin programele Rabla Clasic și Rabla Plus, UNTRR solicită sprijin similar și pentru achiziționarea de camioane electrice și cu emisii reduse(CNG/LNG/ Bio LNG și Bio CNG), prin alocarea în perioada următoare a unui buget de minimum 40 milioane de lei printr-un program destinat flotelor de vehicule grele verzi ale firmelor de transport rutier.

Totodată, UNTRR solicită renegocierea PNRR și acțiuni urgente pentru includerea unei linii de finanțare destinate decarbonizării sectorului de transport rutier, corespunzător obiectivelor CE de mediu.

UNTRR a solicitat încă din 2021 alocarea a 5 mld. Euro prin PNRR pentru digitalizarea și decarbonizarea transporturilor rutiere din România, însă solicitările industriei transporturilor rutiere din România nu se regăsesc în actualul PNRR

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 3 – iulie 2023)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare