Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) trage un semnal de alarmă cu privire la intensificarea practicilor ilegale de control ale autorităților bulgare și solicită intervenția imediată a Comisiei Europene și a Guvernelor României și Bulgariei pentru eliminarea noii taxe impuse abuziv transportatorilor români la intrarea în Bulgaria dinspre Turcia. Aceste practici contravin flagrant principiilor europene și necesită acțiuni urgente pentru stoparea imediată și prevenirea extinderii abuzurilor împotriva transportatorilor români.
Începând cu 15 iulie 2024, Agenția Bulgară pentru Siguranța Alimentară a introdus o măsură de dezinfecție preventivă pentru toate vehiculele care intră în Bulgaria dinspre Turcia, motivată de situația epizootică din regiune. Conform cadrului legal, taxa stabilită pentru dezinfecția exterioară a camioanelor de peste 3,5 t este de 20 BGN (10 EUR) pentru vehiculele înmatriculate în străinătate. În mod abuziv, transportatorii români sunt obligați să plătească dublul acestei sume – 20 EUR în loc de 20 BGN – o taxă ilegală și discriminatorie, care depășește valoarea comunicată oficial.
UNTRR solicită stoparea acestor practici abuzive ale autorităților bulgare și eliminarea imediată a taxei de dezinfecție impuse de Bulgaria. Această taxă nu mai există la nicio altă frontieră europeană și reprezintă o încălcare a dreptului la libera circulație pe piața unică, alături de celelalte măsuri anti-europene introduse de Bulgaria împotriva transportatorilor români.
Bulgaria se comportă ca un stat non-UE! De ce mai este menținută în Uniunea Europeană? UNTRR a atras atenția în numeroase rânduri asupra faptului că autoritățile bulgare creează bariere împotriva liberei circulații pe teritoriul pieței unice, utilizând diverse metode pentru a obține avantaje economice în defavoarea României. De anul trecut, șoferii români sunt discriminați în parcările de camioane din Ruse și Vidin, plătind tarife de peste trei ori mai mari decât cele plătite de șoferii bulgari și așteptând în parcare până la 30 de ore, în timp ce transportatorii bulgari sunt lăsați să treacă frontiera. Transportatorii români se confruntă în prezent cu timpi de așteptare de 20-36 de ore la intrarea din Bulgaria ajungând și până la 3 zile de așteptare. Cu toate acestea, autoritățile din Bulgaria nu au făcut niciun progres în ceea ce privește transparența și monitorizarea operatorului acestor parcări de camioane, care a primit și dreptul de a gestiona cozile virtuale de trecere a frontierei pentru vehiculele comerciale de marfă. În acest context, UNTRR solicită autorităților române ca și transportatorii români să fie taxați la jumătate pentru trecerea podurilor Giurgiu si Calafat!
UNTRR observă că, într-o coincidență ciudată, Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse a reintrat în reparație anul acesta pe partea bulgară, după ce a fost în reparație și anul trecut, tot pe partea bulgară – probabil pentru a pune în valoare nu doar parcarea de la Ruse, dar și pe cea mai recentă de la Vidin, astfel încât operatorul acestora să aibă timp să recupereze investiția. Podul actual Giurgiu-Ruse a fost construit acum 70 de ani în 2 ani și 3 luni cu tehnologia de atunci, iar acum durează 2 ani doar reparații la jumătate din pod, pe partea bulgară! Ritmul lent al lucrărilor de reparații pe partea bulgară la Podul Giurgiu-Ruse afectează competitivitatea transportatorilor români, care riscă penalizări și pierderea unor contracte importante din cauza timpilor mari de așteptare și blocajelor la frontiera BG-RO.
Podul Prieteniei este tranzitat zilnic de 1.400 de camioane pe fiecare sens, sau 2.800 de camioane pe ambele sensuri, iar traversările actuale cu ferry/bacul RO-BG nu pot prelua acest trafic din cauza capacității reduse, drumurilor de acces dificile pentru camioane și imposibilității operării trecerilor cu bacul/ferry atunci când scade nivelul apelor Dunării. În prezent, există traversări cu bacul/ferry pentru camioane la Zimnicea (12 camioane/trecere), Bechet (16), Turnu Măgurele (6), Călărași (6) și se va deschide și la Giurgiu (Ostrovul Mocănașul: 19 camioane/trecere). Accesul camioanelor de 40 t este dificil la unele dintre aceste treceri, pentru că drumurile nu sunt reabilitate, iar capacitatea acestor bacuri/ferry este insuficientă pentru nevoile traficului actual de camioane RO-BG, fiind limitată la maximum 70 de camioane/24h la Călărași unde se operează 10 treceri/zi cu bacuri de 6-7 camioane, iar atunci când se va deschide și bacul/ferry de la Giurgiu, capacitatea acestuia va fi de maxim 190 de camioane/24h, dacă se vor opera 10 treceri/zi cu bacuri de 19 camioane.
Perturbarea semnificativă a traficului de camioane cauzată de ritmul lent al reparațiilor efectuate de partea bulgară pe Podul Prieteniei, operarea discriminatorie a noilor parcări de camioane de la Ruse și Vidin și timpii mari de așteptare la frontiera BG-RO afectează grav competitivitatea transportatorilor rutieri români și economia României.