Creșterea prețurilor transportului rutier de marfă în Europa a dat semne de epuizare în ultimul trimestru al anului 2022. Cu toate acestea, nu se așteaptă o scădere bruscă pentru 2023, potrivit celei mai recente analize Upply.

Indicele Ti/Upply/IRU al prețurilor transportului rutier în Europa pentru T4 2022 arată că piața începe să simtă impactul scăderii cererii de marfă.

Tarifele contractuale rămân în creștere, dar aceasta este limitată la +0,4 puncte față de trimestrul precedent. Ratele spot, care reflectă mai rapid starea cererii, au scăzut cu 2,4 puncte trimestrial, iar acesta este primul declin înregistrat din T1 2020 până acum. În general, prețurile spot cresc între T3 și T4, ca urmare a creșterii cererii premergătoare sărbătorilor de sfârșit de an. Dar în 2022, acest sezon de vârf nu s-a simțit. În zona euro, inflația a atins maxime record, iar asta s-a reflectat în consum și, în consecință, în nevoile de transport, cu atât mai mult cu cât nivelul stocurilor era foarte ridicat.

Cu câteva luni de întârzieri, aceleași cauze au provocat aceleași efecte ca în transportul maritim containerizat și aerian: reducerea cererii, apoi scăderea prețurilor, observă Upply. Cu toate acestea, tarifele de transport rutier de marfă rămân cu mult peste nivelurile de dinaintea crizei. Indicele ratei contractuale pentru T4 2022 este cu 22,7 puncte mai mare decât cel din T4 2019, iar diferența ajunge chiar și la 30,7 puncte pentru indicele spot.

Conform raportului Ti/Upply/IRU privind prețurile transportului rutier în T4 2022, se așteaptă ca şi prețurile contractelor să urmeze aceeași mișcare ca și tarifele spot și să scadă acum, la începutul lui 2023.

Cu toate acestea, declinul ar trebui să rămână moderat, deoarece costurile operaționale ale operatorilor de transport rămân la niveluri foarte ridicate. Creșterea prețurilor la carburanți a scăzut puțin în T4, iar mișcarea continuă la începutul lui 2023, dar prețurile rămân mai mari decât acum un an. Operatorii de transport sunt, de asemenea, afectați de tendințele inflaționiste care cresc costurile vehiculelor și întreținerea acestora. În plus, aceștia se confruntă cu o penurie severă de șoferi, care are consecințe asupra costurilor cu forța de muncă.

Însă, în ciuda perspectivelor economice sumbre care va trage în jos cererea, este puțin probabil ca prețurile transportului rutier în Europa să se prăbușească, mai arată Upply.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut