Transportul rutier se confruntă cu provocări majore din cauza recesiunii economice, dar și imprevizibilităţii costurilor și decarbonizării. În 2024, potrivit Upply, economia europeană este de așteptat să se redreseze lent, dar mai degrabă spre sfârșitul anului.
Economia europeană și-a pierdut dinamismul în 2023, pe fondul costului ridicat al vieții, al cererii slabe și al înăspririi monetare. În ceea ce privește sectorul transportului rutier, acesta trebuie să facă față recesiunii economice, în timp ce se confruntă cu imprevizibilitatea costurilor sale sau cu imperativele decarbonizării. Potrivit OCDE, creșterea globală va încetini în 2024, la 2,7%, comparativ cu 2,9% în 2023 și 3,3% în 2022. Raportul ONU privind Situația și Perspectivele Economice Mondiale este chiar mai pesimist: +2,4% în 2024.
Sectorul european de transport rutier depinde mai mult ca niciodată de evoluţia situaţiei geopolitice şi a creşterii economice în Europa. Situația rămâne însă dificilă în Germania, motorul economiei europene și al fluxurilor de transport rutier. După contractarea cu 0,3% în 2023, PIB german este de așteptat să câştige un plus de 0,8% în 2024, mult sub media UE.
Tarifele de transport îşi vor continua pentru o perioadă declinul de la începutul lui 2024. Ellina Lolis, CEO al Grupului Maszoński, a spus la TransLogistica: „2024 nu va fi mai rău decât 2023, dar va fi la fel de slab; ne așteptăm la o ușoară redresare în Polonia. În Europa, așteptăm la o recesiune de șase sau chiar nouă luni.”
Laura Hołowacz, CEO al Grupului CSL, adaugă: „Primim semnale economice îngrijorătoare, de exemplu din Germania. Economia germană se află într-o situație dificilă și este principalul nostru partener comercial. Logistica este puternic afectată de războiul din Ucraina, de problemele transportatorilor rutieri și situația dificilă a mărfurilor din Marea Roșie.”
Prețurile carburanților au fost volatile în 2023. Ele au scăzut față de vârful din 2022, dar, în același timp, ajutoarele acordate transportatorilor în urma izbucnirii războiului din Ucraina, pentru a trece pragul creșterii costurilor cu energie, au fost oprite treptat în toate țările europene. În 2024, ca și 2023, va continua efectul yo-yo al preţurilor, în funcție de diferite crize internaționale, în special după relansarea conflictului din Orientul Mijlociu.
Slăbiciunea cererii redă controlul expeditorilor în negocieri, iar unii nu ezită să exploateze aceste marje de manevră. În Germania, reforma taxării rutiere a intrat în vigoare la 1 decembrie 2023, în conformitate cu noua directivă Eurovigneta, care generează o creștere medie de 80% a acestui articol de cost. Camera Germană de Comerț și Industrie (DIHK) estimează că taxa de drum pentru camioane va costa economia 7,6 miliarde de euro pe an. Volkswagen a anunțat că va transfera această creștere doar de la 1 ianuarie 2024 asupra achizițiilor sale de transport, lăsând costul suplimentar pentru decembrie în responsabilitatea furnizorilor de transport. Acest lucru reflectă în mod clar o inversare a echilibrului de putere dintre expeditori și transportatori, remarcă analiştii Upply. Inversarea raportului de putere s-a reflectat din 2023 în compararea prețurilor spot și contractuale. Începând cu T2, indicele prețului spot european și francez a scăzut sub cel al tarifelor contractuale. Pe măsură ce numărul comenzilor de marfă a scăzut, tarifele i-au urmat exemplul. Comanda de transport în ultimul moment nu mai este sinonimă cu un preţ mai mare. Această situație, care a persistat pe tot parcursul anului, este un semn de avertizare a presiunii asupra reducerii prețurilor contractuale care sunt renegociate la fiecare apel de oferte. Cumpărătorii își recâștigă puterea în 2024, pe care cererea puternică post-Covid le-a luat-o.
Sectorul auto, un furnizor major de fluxuri de transport rutier, şi-a revenit în 2023. La sfârşitul anilor 2010 a pierdut primul loc, în beneficiul sectorului de distribuţie, în special impulsionat de creşterea exponenţială a vânzărilor online. Însă inflația din ultimii ani a împiedicat consumul și vânzările.
Dorința comunității europene de a decarboniza transporturile oferă un nou orizont pentru industria auto și îi permite să-și revină, sub conducerea jucătorilor chinezi. Logistica este un factor cheie în industria auto. De exemplu, la sfârșitul lui decembrie 2023, grupul Stellantis a intrat în negocieri exclusive cu 2L Logistics în vederea achiziționării unui pachet majoritar de acțiuni. „Din cauza numeroaselor provocări legate de pandemie, criza cipurilor și evoluția situației geopolitice globale, sectorul transporturilor și logisticii a fost puternic afectat și a evoluat semnificativ în ultimii ani. Acest parteneriat va oferi Stellantis capacitate suplimentară și flexibilitate pentru a îmbunătăți satisfacția clienților”, consideră producătorul. O schimbare simptomatică, în timp ce grupul PSA, devenit Stellantis, a luat calea opusă în 2012 prin vânzarea Gefco.
Această integrare verticală va fi probabil copiată peste Rin, pe măsură ce cota multimodală a transportului de marfă auto continuă să scadă, în așteptarea lucrărilor la căile ferate germane.