Potrivit Upply, scăderea din transportul maritim de containere, deși era de așteptat, „a fost mult mai brutală decât credeau companiile, atât prin intensitate, cât şi prin viteză” în prima jumătate a anului. Adaptarea și receptivitatea sunt cuvintele cheie pentru a face față cât mai bine perioadei, respectiv diversificarea, pentru cei care pot, cu activități conexe mai profitabile.
Deşi se foloseşte sintagma „revenire la normal” pentru a descrie scăderea tarifelor maritime la nivelurile pre-pandemice, în special pe coridoarele Est-Vest, trebuie ţinut cont de faptul că 2019, luat ca referință, a fost un an slab pentru companii. De la acea dată, costurile de operare ale acestora au crescut cu aproximativ 30%, remarcă analiştii Upply.
O revenire reală la normal pentru serviciile liniilor maritime ar însemna o cronometrare a navelor pe ferestre fixe săptămânale, în funcție de serviciu și de port, o viteză normală de navigare şi tarife spot care să acopere costurile de operare. Dat fiind că niciuna dintre aceste condiții nu este îndeplinită pe Est-Vest, este discutabilă revenirea la normal.
Veniturile excepționale din 2021 și 2022 au determinat companiile să plaseze comenzi masive de nave. Ca urmare, capacitățile vor crește considerabil în 2023 și 2024, însă flotele s-au extins pe o piaţă cu un consum în scădere. În consecință, „digestia” noilor capacități poate fi făcută doar în zece ani.
Apoi, implementarea noilor reguli IMO privind măsurarea carbonului a coincis cu nevoia companiilor de a gestiona surplusul de capacitate. În acest sens, a existat o convergență între obiectivele de mediu și imperativele financiare ale companiilor, care au decis să încetinească navele. Scăderea vitezei navelor nu a fost, totuși, suficientă pentru a opri scăderea tarifelor în prima jumătate a lui 2023, deoarece cererea a fost foarte slabă.
De remarcat că, în acest prim semestru, expeditorii nu au dorit să îşi ia angajamente pe termen lung cu companiile. Au dispărut contractele de doi sau chiar trei ani semnate în pandemie. Când decid să contracteze, expeditorii se repoziționează în acest sezon pe o frecvență anuală.
Şi asta pentru că atractivitatea pieței spot și tendința sa descendentă au împins majoritatea expeditorilor către o strategie de renegociere a tarifelor. În medie, pe Est-Vest, tarifele spot în primele 6 luni au fost cu aproximativ 40% mai mici decât noile tarife contractuale. Ponderea spotului a depășit 40% din volumele încărcate pe Est-Vest în prima jumătate a anului, ceea ce este fără precedent.
În primele şase luni, doar un punct pozitiv iese în evidență: creșterea instrumentelor digitale, stimulată de interesul față de piața spot. În căutarea „ofertei bune”, expeditorii introduc instrumentele digitale de rezervare. Pe termen lung, acest pas este un atu pentru companii – își pot păstra clienții, dar și colecta informații valoroase pentru a capta și gestiona fluxurile. Iar această cunoaștere detaliată a clientului oferă posibilitatea de a oferi apoi servicii suplimentare și profitabile (vamă, logistică, pre și post livrare, asigurare). Este, de asemenea, pentru companii, modalitatea de a accelera plățile clienților.