Datele Ti / Upply / IRU privind tarifele din cel de-al doilea trimestru din 2023 sugerează că cererea de transport rutier de marfă pe piaţa spot este în scădere, în condițiile în care prețurile ridicate de consum și salariile întârziate restrâng cererea pentru distribuția de mărfuri în toată Europa, reflectându-se astfel în scăderi ale tarifelor pe termen scurt. Piața contractuală a înregistrat contracţii mult mai mici ale ratelor, şi, ca urmare, indicele spot a scăzut sub cel contractual pentru prima dată în 6 ani.
Tarifele de pe piața spot au scăzut din cauza scăderii cererii de bunuri, a capacității crescute și, prin urmare, a concurenței mai mari între furnizori. Scăderea tarifelor de transport la vedere se datorează, de asemenea, prețurilor mai mici ale combustibililor decât în T2 2022.
Consumul este în scădere pe întreg continentul, deoarece diferența dintre creșterea prețurilor și a salariilor reduce puterea de cumpărare a europenilor. Deşi în martie 2023, potrivit Eurostat, salariile din zona Euro au crescut cu 5,7% faţă de T4 2022, creșterile rămân sub inflație, ceea ce înseamnă că şi consumatorii sunt mai săraci în termeni reali. Iar efectul poate fi observat în retailul din T2 2023. Datele arată o reducere a consumului față de trimestrul precedent în Germania (-7,2%), Franța (-3,6%), Polonia (-0,7%), Italia (-2,3%) și Cehia (-0,1%). Acest lucru a dus la o cerere mai puțin imediată de mărfuri care să fie transportate către consumatori, la creșterea capacității de transport și la scăderea ratelor.
De cealaltă parte, scăderile tarifelor de pe piața contractuală au fost mult mai reduse decât pe cea spot. Cele mai mari două motive pentru aceasta sunt îmbunătățirea sentimentului de afaceri și un decalaj structural al prețurilor care reflectă scăderea costurilor.
Până în iunie, indicele european pentru energie a scăzut cu 18,4 puncte față de vârful din octombrie 2022, reducând costurile industriale. Rezultatul a fost o viziune ceva mai pozitivă decât acum un an, care poate încuraja companiile să-și asigure o capacitate mai mare pe contractele anuale reînnoite. În plus, costurile mai mari ale transportatorilor cu forţa de muncă au fost incluse în contracte, iar prețurile combustibililor, care au scăzut de la maximele înregistrate în 2022, rămân mai mari decât baza lor de dinaintea războiului. Prețul mediu ponderat al motorinei UE în iulie 2023 e în creștere cu 16,9% față de iulie 2021. Rezultatul este o cerere temporară mai mare de capacitate pe piața contractuală, alături de o bază de costuri ridicate.
Prețurile mai scăzute au încurajat, de asemenea, mulți expeditori să liciteze contracte pe ceea ce ei consideră o piață a cumpărătorilor, crescând cererea pentru capacitatea contractată.
Perspectivele pentru transportul rutier european de marfă în următoarele luni sunt de reducere în continuare a presiunii din partea cererii, eliberând capacitatea și permițând scăderi suplimentare ale ratelor pe piața spot. Ti estimează că industria transportului rutier de mărfuri va crește cu 1,3% în 2023, ceea ce reflectă însă o încetinire semnificativă față de 2022 și 2021. Nivelul în scădere al comenzilor, agravat de ratele dobânzilor, indică faptul că presiunea cererii pe piața contractelor va continua să se reducă, permițând scăderi în S2 2023, deși la un etaj superior, datorită unei baze de costuri mai mari pentru transportatori.