În primul trimestru al anului, indicele european al tarifelor de marfă rutieră Upply x Ti x IRU pentru Europa arată o scădere a tarifelor atât pe piețele spot, cât și pe cele contractuale.

Indicele contractual a scăzut la 127,6 puncte în T1 2024, reducerea fiind de 2,6 puncte trimestrial. Indicele spot a scăzut la 123,9 puncte, după o reducere mai modestă de 1,1 puncte trimestrial. De la an la an, indicele spot a scăzut cu 8,2 puncte, iar cel contractual cu 1 punct.

Potrivit IRU, perspectivele pentru prețurile spot în Europa „indică o scădere mai mică”, deoarece se așteaptă un mediu de cerere mai stabil în 2024. „Deși au scăzut din nou în primul trimestru al anului, se preconizează că tarifele de transport rutier vor crește din nou până la sfârşitul anului. Costurile sunt încăpățânat de mari și s-ar putea să ne îndreptăm către o altă perioadă dificilă a lanțului de aprovizionare”, a declarat Michael Clover, Șef al departamentului de dezvoltare comercială Ti. Indicatorii ar sugera că „volumele de import se redresează, iar blocajele lanțului de aprovizionare, mascate recent de volume scăzute, vor deveni din nou mai acute”.

Costurile de exploatare – întreținerea vehiculelor, asigurarea și costurile anvelopelor – rămân ridicate în comparație cu anii anteriori, menținând costurile și prețurile contractuale ridicate.

După cum subliniază CEO-ul Upply, Thomas Larrieu, sectorul transportului rutier se confruntă cu o situație economică dificilă. „Cererea slabă a dus la o scădere a ratelor spot și contractuale în T1 2024, în timp ce costurile operatorilor rămân ridicate. Cu toate acestea, încep să apară semne de redresare economică, prețurile pe unele rute crescând deja în aprilie. Ne așteptăm ca situația să se îmbunătățească treptat pe parcursul anului.”

Prognoza pentru 2024 prevede o creștere modestă de 1,1% în ceea ce privește dimensiunea pieței veniturilor din camioane. Conform celei mai recente prognoze IRU, creșterea transportului rutier în UE s-ar putea îmbunătăți cu 0,4% (de la -1,1% în 2023) datorită creșterii salariilor reale (pe măsură ce inflația încetinește) și a unei piețe a muncii puternice, care va sprijini recuperarea.

Implementarea Directivei (UE) 2022/362 de modificare a Directivei Euroviniei este încă în curs de desfășurare și crește presiunea asupra ratelor (în special în Germania). Tarifele pe bază de CO2 au intrat în vigoare şi în Austria și Ungaria în ianuarie 2024, dar și în Cehia în martie. Potrivit companiilor responsabile cu gestionarea taxelor de drum, aceasta înseamnă o creștere a tarifelor de 7,4% (+0,033 EUR/km) pentru Austria, 40% (+0,158 EUR/km) pentru Ungaria și 13% (+0,026 EUR/km) pentru Cehia pentru un autotractor și semiremorcă Euro 6.

În multe țări europene sunt așteptate ajustări ale tarifelor de drum, începând cu Suedia în mai 2024 și Danemarca anul viitor. Se așteaptă ca Țările de Jos și România să urmeze exemplul în 2026, iar părți din Belgia în 2028. În Franța, unde taxele pe distanță funcționează în temeiul acordurilor de concesiune pe termen lung acordate operatorilor privați, Directiva (UE) 2022/362 se va aplica concesiunilor noi și reînnoite numai după 24 martie 2022, care va avea loc din 2032. Cu toate acestea, se prevede că tarifele ar putea fi modificate în funcție de emisiile de CO2 ale vehiculelor din anumite părți ale rețelei de taxare (în special pe autostrada A35 de lângă granița cu Germania) începând cu 2025.

Vincent Erard, director de strategie și dezvoltare IRU, spune: „Cererea scăzută continuă să afecteze tarifele spot de transport rutier. Prețurile contractuale scad și ele, dar doar ușor din cauza costurilor de operare mai mari. Noile taxe de CO2 cresc costurile în mod semnificativ, recent cu 40% în Ungaria și 83% în Germania, de exemplu.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut