În ianuarie 2022, tarifele de transport pentru containerele maritime au scăzut cu 3,6% față de luna precedentă, care deja înregistrase o contracţie după paisprezece luni de creștere continuă, potrivit sondajelor Xeneta Shipping Index. În ciuda acestei scăderi, față de ianuarie 2021, creșterea tarifelor de transport rămâne foarte mare: 98,1%. Această tendință este confirmată și de indicele Drewry, potrivit căruia pe 27 ianuarie media spot de marfă între Shanghai și Rotterdam era de 13.687 de dolari (-3% față de săptămâna precedentă) și cea dintre Shanghai și Genova de 12.794 de dolari (egal cu săptămâna anterioară).

Analizând doar piața europeană, Xeneta notează că în ianuarie 2022 referința de import a scăzut cu 7,6%, inversând tendința înregistrată în noiembrie și decembrie 2021. Dar această reducere a volumelor, potrivit Trasporto Europa, nu a schimbat semnificativ tendința tarifelor de transport, al căror indice anual arată o creștere de 89%. Pe de altă parte, volumele care părăsesc Europa au crescut cu 3,6%, odată cu creșterea tarifelor de transport, care au ajuns la 75,9% anual.

Potrivit Xeneta, această scădere nu ar trebui să înșele expeditorii, pentru că nu există semne de reducere drastică a tarifelor de marfă pe termen scurt. „Lanțul logistic rămâne stresat, din cauza cererii care depășește oferta, congestionării porturilor, a lipsei echipamentelor și a pandemiei în curs”, explică Patrik Berglund, CEO al companiei.

Este o situație care îi afectează în principal pe micii expeditori, care pe lângă faptul că plătesc mai mult, se lovesc de mai puțină disponibilitate la cală, în timp ce cei mari beneficiază în continuare de tarife de transport favorabile. „Un număr mare de clienți sunt împinși către ratele spot și, fără alternative, sunt forțați să-și bage mâna adânc în buzunarele care au devenit din ce în ce mai goale.”

În schimb, situația nu ar putea fi mai bună pentru companiile de transport maritim. Xeneta citează cazul Maersk, care se așteaptă la o marjă operațională (EBIT) de 19 miliarde de dolari pentru 2021, o valoare mai mare decât suma celor cinci ani anteriori. El mai amintește de OOCL, ale cărui venituri s-au ridicat la 15,7 miliarde de dolari, sau o creștere de 110%, față de o creștere a volumelor transportate cu doar 1,7%.

„Este prea devreme pentru a prezice dacă aceste rate și rezultatele stelare vor continua”, notează Berglund. „Dar, lăsând la o parte mici scăderi, este greu de văzut de unde ar putea veni o corecție majoră în acest moment. Având în vedere acest lucru, este esențial să ținem cont de cele mai recente informații despre piață pentru a rămâne flexibil în ceea ce privește strategia și informat înainte de negocieri. . dificil. Și acest lucru se aplică tuturor părților interesate de pe această piață memorabilă.”

În opinia lui Patrik Berglund, 2022 va fi un an interesant datorită introducerii de noi nave portcontainere, dar va fi necesar şi să se urmărească evoluția atât a problemelor pandemice, cât și a problemelor geopolitice. O influență asupra tarifelor de transport poate veni și din achizițiile în logistică de către principalele companii de transport maritim, care deja s-au manifestat în 2021.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut