Datele publicate de Asociația Internațională a Transporturilor Aeriene (IATA) pentru martie 2023 arată o scădere suplimentară a cererii măsurată în tone-kilometri, de 7,7%, față de anul trecut, scrie Upply. Această tendință, care a început în martie 2022, se confirmă pentru a 13-a lună consecutiv şi afectează și traficul internațional, în scădere cu 8,1%.
În același timp, capacitățile de marfă au crescut față de martie 2022, atât la nivel global, cât și internațional. Această creștere a capacității se explică prin creșterea capacității disponibile în calele aeronavelor de pasageri, companiile extinzându-și orarele de zbor pentru a răspunde redresării din această zonă.
În timp ce cererea rămâne în scădere de la an la an în martie, IATA observă totuși că amploarea declinului scade treptat, deoarece a fost de -9,4% în februarie, -16,8% în ianuarie și -15,6% în decembrie. Cu toate acestea, este încă prea devreme pentru a trage concluzii ferme. „Nu e clar dacă este începutul unei tendințe de îmbunătățire, potențial modestă, sau o creștere a volatilității pieței. Indiferent, performanța lunii martie a devenit din nou negativă în comparație cu nivelurile pre-Covid”, avertizează IATA.
Cererea este într-adevăr în scădere cu 8,1% față de martie 2019 (-9% la nivel internațional). Capacitatea totală aproape a revenit la nivelul de dinainte de pandemie, rămânând în continuare în scădere cu 5% la nivel internațional.
Acest efect de foarfecă între scăderea cererii și creșterea capacității exercită o presiune în scădere asupra prețurilor transportului aerian de marfă, ceea ce a fost anticipat de IATA în previziunile sale pentru 2023, după focarul post-Covid. „Companiile aeriene din Asia-Pacific și-au văzut volumele de mărfuri aeriene în scădere cu 7,3% în martie 2023 față de aceeași lună din 2022. Aceasta este o scădere ușoară a performanței față de februarie (-5,4%), ceea ce sugerează că traficul aerian de mărfuri în regiune nu s-a stabilizat încă după redeschiderea Chinei în ianuarie.”
În ciuda acestui declin general, tarifele de transport rămân în general la niveluri peste perioada anterioară Covid.
Nu este de așteptat nicio recuperare spectaculoasă în viitorul imediat. În următoarele luni, activitatea de transport aerian de marfă nu va fi stimulată de necesitatea reînnoirii stocurilor.