Lipsa de șoferi din Ungaria e atât de gravă încât companiile de transport ar putea angaja până la 8.000 de șoferi cu efect imediat. Acesta este şi motivul pentru care firmele oferă recompense şi de 200 de euro fiecărui şofer care aduce un nou coleg. Iar piața muncii a devenit și mai agitată în ultimele luni când, ca urmare a pandemiei, unele sectoare, precum serviciile de curierat, au atras un număr mare de șoferi, iar Marea Britanie, aflată într-o situație dificilă din cauza Brexit-ului, a atras tot mai mulți lucrători. Totuși, principalul motiv al crizei transporturilor nu este acesta și nici măcar problemele cu lanțurile de aprovizionare, ci faptul că cererea și, prin urmare, nevoia de transport maritim crește în medie cu 10% pe an, iar piața de transport este incapabilă să țină pasul cu asta. Prin urmare, criza globală a transporturilor maritime nu va fi rezolvată pe termen scurt, a declarat Zsolt Barna, CEO Waberer’s International, pentru Novekedes.hu.

„Până la declanşarea războiului, Ucraina a fost o sursă majoră de forţă de muncă, iar acum o parte semnificativă a şoferilor ucraineni s-a întors în ţară. În plus, faptul că familiile ucrainene fug în Occident și că unele state și-au simplificat semnificativ procedurile administrative pentru angajare este, de asemenea, o scurgere puternică de forţă de muncă”, a declarat Zsolt Barna. Potrivit acestuia, „trebuie explorate noi piețe de muncă“ – adică trebuie adusă forță de muncă de mai departe.

În ceea ce privește creșterile de costuri din sector, acesta a spus că efectele generale afectează și segmentul de logistică. „Anumite lanțuri de aprovizionare au fost perturbate și prețul petrolului a crescut brusc. Din cauza nivelului deja extrem de scăzut al marjelor, industria nu are de ales decât să o transmită clienților. Creșterea totală a costurilor este de 15 – 20%”, a spus Zsolt Barna. „Şi asta, în primul rând, din cauza creșterii prețurilor la combustibili, care reprezintă 40% din costul total de transport rutier, iar necesarul de energie este similar în cazul transportului feroviar. Dar și costurile activelor au crescut. În urmă cu un an, prețul de achiziție al unui camion diesel era în jur de 90.000 de euro, în timp ce astăzi e de aproape 120.000 de euro. Versiunea electrică a aceluiași camion costă 350-400.000 de euro. În plus, taxele rutiere și feroviare cresc în fiecare an, iar salariile șoferilor și ale conductorilor de tren cresc cu peste 10%, ceea ce se reflectă și în creșterea tarifelor.”

Totuși, din cauza „hărțuirii” din ultimii doi ani, s-a dezvoltat capacitatea de adaptare la toate aceste lipsuri, astfel încât serviciile sunt continue. Compania vede că aprovizionarea cu bunuri poate fi asigurată deocamdată. „Noi suntem mult mai bine decât alte țări, însă e dificil de prezis în acest moment ce va fi în viitorul apropiat.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare