Un acord de ultim moment între Asociația Internațională a Lichidărilor (ILA) și Alianța Maritimă a SUA (USMX) a prevenit o grevă majoră care ar fi paralizat porturile de pe Coasta de Est și Coasta Golfului SUA. Acordul, care prevede un nou contract-cadru pe șase ani, a evitat o criză economică și logistică iminentă, oferind un răgaz sectorului transportului maritim. Totuși, analiştii Xeneta avertizează că volatilitatea globală va continua să afecteze industria în 2025.
Potrivit Xeneta, tarifele spot pentru transportul de containere de 40” din Orientul Îndepărtat către Coasta de Est a SUA crescuseră deja cu 26% în decembrie 2024, ajungând la 6.800 de dolari per TEU. Fără acest acord, grevele ar fi putut impune suprataxe de până la 3.000 de dolari/TEU, adăugând presiuni suplimentare asupra lanțurilor de aprovizionare. „Acordul este un pas pozitiv pentru evitarea unei catastrofe economice și logistice, dar scoate la lumină fragilitatea lanțurilor de aprovizionare globale. Expeditorii vor trebui să navigheze cu prudență în 2025, într-o piață dominată de incertitudini geopolitice și economice”, a declarat Emily Stausbøll, Senior Shipping Analyst la Xeneta.
Xeneta anticipează că, deși acest acord poate tempera creșterea ratelor spot în tranzacțiile dintre Orientul Îndepărtat și SUA, alte rute, cum ar fi cele între Orientul Îndepărtat și Europa de Nord, arată o piață slabă, cu rate spot în scădere. În plus, factori precum conflictul din Marea Roșie și posibila intensificare a războiului comercial SUA-China sub administrația Trump ar putea reintroduce volatilitatea tarifelor.
Pentru expeditori și operatori, 2025 se conturează un an plin de provocări, necesitând strategii flexibile și o gestionare atentă a riscurilor. Deși acordul oferă o ușurare temporară, complexitatea evenimentelor geopolitice și a cererii globale va continua să modeleze un peisaj logistic incert.