Tarifele de transport maritim contractate pe termen lung au crescut cu 7% în martie, depăşind cu 96,7% anul precedent. Creșterea, dezvăluită de Xeneta Shipping Index pentru piața contractuală, sporește și mai mult veniturile transportatorilor de top, Evergreen fiind cel mai recent nume care a dezvăluit venituri anuale record de 17,67 miliarde USD. Cu toate acestea, așa cum subliniază CEO-ul Xeneta, Patrik Berglund, rămâne de văzut dacă astfel de dezvoltări sunt sustenabile.

Raportul Xeneta a prezentat un tablou dur în ultimele 18 luni, cu 16 luni de majorări ale tarifelor față de doar două scăderi (21 decembrie și 22 ianuarie).

„Profituri mari pentru transportatori, vremuri îngrijorătoare pentru expeditori”

O combinație între cererea necruțătoare, congestionarea porturilor, deficitul de echipamente și întreruperile cauzate de Covid a condus linia de tendință a tarifelor la noi cote, facilitând profituri uriașe pentru transportatori și perioade îngrijorătoare pentru expeditori. Martie 2022 s-a dovedit fidel tendinţei, după cum explică Berglund. „Încă o dată am văzut o lună excelentă pentru comunitatea transportatorilor, cu creşteri pe toate coridoarele comerciale majore, atât pentru indici de export, cât și pentru import. Ratele pe termen lung ating maxime istorice, iar transportatorii sunt, fără îndoială, destul de implicaţi în negocierile contractuale. Însă există semne că ajustări viitoare ar putea apărea la orizont.”

Berglund subliniază că, de exemplu, tarifele pentru tranzacțiile cheie cu Europa din Orientul Îndepărtat sunt în scădere, transportatorii precum Maersk și MSC anunțând planuri de a anula navigațiile pentru a combate cererea lentă. O potențială reapariție a Covid-19 în China și blocajele rezultate ar putea contribui la un sentiment de volatilitate în creștere și o fluctuație a cererii. În plus, congestionarea porturilor din SUA s-a transferat de pe Coasta de Vest la porturile de pe Coasta de Est. Aglomerația din Est ar putea să crească în al doilea trimestru, pentru a o egala pe cea experimentată anterior în Vest. „Este o imagine complexă. Pe termen puțin mai lung, transportatorii care dispun de numerar îşi pot consolida cotele de piață și crește capacitatea flotei. Cel mai recent exemplu este Evergreen, din nou, care ar putea prelua peste 40 de nave noi până la sfârșitul lui 2025, cu un total de peste 550.000 TEU, chiar dacă nu este cert că va continua să se dezvolte cererea de pe piață pentru a absorbi această creștere a capacității”, notează CEO-ul Xeneta.

Indiferent de performanța viitoare, în martie 2022 a continuat „epoca de aur” a transportatorilor. Toate coridoarele comerciale regionale s-au bucurat de evoluții pozitive ale ratelor. În Europa, valoarea de referință a importurilor a crescut cu 7,7% – urcând la un nou maxim istoric – și acum este cu 87,1% mai mare față de anul precedent. Exporturile au crescut cu 3,2%, ceea ce echivalează cu o creștere de 72,5% față de martie 2021. Între timp, importurile din Orientul Îndepărtat au crescut cu 4,7%, ducând indicele în creștere cu 52,1% față de anul precedent, exporturile arătându-și puterea în 7,9% surplus. Acest ultim indicator este cu 92% în creștere față de martie 2021.

Ratele din SUA au urmat un pattern similar, deoarece importurile au crescut cu 6,9%, compensând scăderea ușoară din februarie. Indicele este acum cu 99,3% mai mare decât în perioada echivalentă din 2021. Creșterea exporturilor nu a reușit să țină pasul, dar a existat o apreciere de 1,4%, lăsând indicele în creștere cu 35,2% față de anul precedent.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare