Scăderea tarifelor de transport containerizat arată o încetinire în cea de-a treia săptămână din octombrie, dar există ipoteze de redresare în 2024, cel puțin pentru tarifele contractuale de transport.
Cel mai recent sondaj săptămânal Drewry, din 19 octombrie, arată o stabilitate substanțială a indicelui compozit și chiar o ușoară revenire pe ruta Shanghai-Rotterdam, în ambele sensuri. Adică 1% de la est la vest (1.024 USD per container de 40”) și 3% de la vest la est (476 USD).
Rotterdam câștigă, de asemenea, pe conexiunile transatlantice, arătând o creștere săptămânală de 2% către New York (1.564 USD) și 4% în direcția inversă (703 USD). Transportul de marfă între Shanghai și Genova rămâne însă pe roșu, după ce a pierdut 3% într-o săptămână, ajungând la 1.370 de dolari/TEU. De asemenea, scăderi sunt şi pe pe ruta transpacifică Shanghai-Los Angeles (-1%), la 1.979 USD, iar în direcția inversă -2%, la 811 USD.
Potrivit analiștilor Xeneta, care iau în considerare tarifele contractuale de transport, acesta ar putea fi începutul unei redresări a tarifelor de transport, după luni de scădere. Ei consideră condițiile actuale de piață ca fiind nesustenabile pentru transportatori, care ar putea, prin urmare, să pretindă o creștere în 2024. „În 2023, costul transportului pe mare s-a prăbușit cu aproape 60% pentru contractele pe termen lung la nivel global și unele coridoare, precum cele transatlantice către coasta de est a SUA și Orientul Îndepărtat către Europa. De fapt, tarifele de transport sunt atât de mici, încât companiile de transport maritim subvenționează efectiv companiile pentru a-și transporta mărfurile în întreaga lume”, spune CEO by Xeneta, Patrik Berglund.
Primii care suferă dacă piața s-ar schimba, avertizează compania, sunt expeditorii care au semnat contracte la cele mai mici prețuri în 2023 : „Companiile de transport maritim vor revizui contractele încheiate în 2023 și, în multe cazuri, le vor considera neprofitabile. Dacă piața va crește, companiile vor alege să transporte containere aparținând clienților cu prețuri contractuale mai sănătoase pentru 2024. Pare nedrept, și poate că este, dar companiile de transport maritim au dreptul să o facă”, relatează Trasporto Europa.
Așadar, expeditorii se vor confrunta în curând cu provocarea de a menține intacte lanțurile de aprovizionare. Cu toate acestea, există un antidot pentru acest scenariu: creșterea capacității de cală, care în 2023 a atins niveluri record. Dacă această tendință continuă, spune Xeneta, transportatorii vor fi obligați să încarce containerele tuturor, chiar și ale clienților care au cele mai mici tarife de transport.