Pe cât de pesimiste sunt perspectivele pentru inflație și economie, pe atât de promițătoare sunt cele pentru industria turismului, arată într-o analiză de piață, Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România. Potrivit IATA, călătoriile aeriene internaționale s-au redresat puternic în acest an, excepție făcând regiunea Asia-Pacific, care „rămâne semnificativ în urmă”. În privința segmentului de afaceri al industriei aeriene, acesta este prognozat să revină mai lent la nivelurile prepandemice.

Industria ar putea reveni la cifrele anterioare pandemiei în 2023, cu un an mai devreme decât se prognozase anterior. Anul trecut, călătoriile internaționale au fost la aproximativ 25% față de nivelul din 2019.

În primul trimestru al acestui an, pe plan global, s-a atins un procent de 42% din valoarea din 2019. De fapt, vedem este o rată de creștere foarte puternică pe unele piețe, SUA, Europa și America Latină atingând aproximativ 60%.

De asemenea, raportul IATA a indicat că există mai mulți călători „premium”, la clasa întâi sau business. Aceste servicii tind să ofere și o marjă de profit mai bună pentru companiile aeriene, fapt ce poate ajuta rezultatele viitoare.

Președintele IATA a declarat că prețurile ridicate ale petrolului și întreruperile cauzate de lipsa forței de muncă nu i-au descurajat pe călători, chiar dacă prețul petrolului a determinat o creștere a tarifelor cu aproximativ 10%.

Se observă un dezechilibru între ritmurile de revenire în funcție de regiune. Europa prezintă o cerere puternică pentru combustibil pentru avioane, pe măsură ce un număr tot mai ridicat de persoane se pregătesc de vacanță. Regiunea a absorbit peste 13 milioane de barili de combustibil pentru aeronave în mai, reprezentând cel mai mare import lunar din octombrie 2020 încoace, potrivit datelor Vortexa, compilate de Bloomberg. Se estimează că nivelul consumului va crește în această vară, pe fondul relaxării restricțiilor și a cererii în creștere din partea consumatorilor.

Cererea de combustibil pentru avioane din Europa de Vest este prognozată să crească cu 17% de la sfârșitul lui mai până la sfârșitul lui august, atingând un vârf de 1,26 milioane de barili pe zi în ultima lună.

Potrivit Eurocontrol, traficul aerian al Europei este încă la 86% din nivelul prepandemic. Într-o prognoză din aprilie, scenariul de bază al organizației era ca această cifră să crească la 89% în august și la 92% până la sfârșitul anului.

În timp ce traficul intern de pasageri a înregistrat progrese considerabile în regiunea Asia Pacific, odată cu relaxarea restricțiilor în unele țări, traficul internațional, care este principalul generator de venituri pentru aeroporturi, a stagnat în mare parte din cauza restricțiilor și a tensiunilor geopolitice. În plus, China joacă un rol cheie în regiune deoarece majoritatea aeroporturilor din Asia de Sud-Est și Australia depind în mare măsură de călătorii chinezi. Redeschiderea călătoriilor internaționale către și dinspre China nu numai că va accelera creșterea în regiune, dar va oferi și un impuls industriei pe plan global.

Creșterea treptată a prețului petrolului începând din a doua jumătate a lui 2021 și accelerarea ritmului de creștere în urma războiului din Ucraina au majorat semnificativ costurile operaționale ale companiilor aeriene.

Pe parcursul ultimului trimestrului din 2021, costurile cu combustibilul pentru avioane au reprezentat deja 24% din cheltuielile totale de operare ale companiilor aeriene, iar acest lucru va crește și mai mult. Chiar dacă prețurile petrolului se vor tempera în restul lui 2022, rezultatele vor fi afectate și acest lucru complică revenirea la profitabilitate pentru multe companii aeriene în acest an.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare