Posibilitatea de a transporta flori în containere maritime face obiectul cercetărilor de zeci de ani, iar cea mai mare parte a acestui produs este încă transportată pe calea aerului. Trendul actual, în care capacitatea aviației s-a redus, iar costurile transportului maritim sunt mai mici (până la jumătate) şi impactul asupra mediului e redus cu 85%, face transportul maritim al florilor în străinătate din ce în ce mai atractiv.

Deși acest lucru nu este încă la îndemână, conform experților, 80% dintre flori pot fi deja transportate în containere maritime. Impactul asupra calității și termenului de valabilitate este minim pentru florile tăiate, în special garoafe și crizanteme.

Un produs bun, nutrienții potriviți, pretratarea şi ambalarea adecvate și condițiile favorabile de depozitare și transport sunt factori importanți pentru succes, asigurând o durată de valabilitate de maximum șase săptămâni.

Însă transportul maritim necesită ajustări şi investiții la nivelul întregului lanț. Eelke Westra, de la Wageningen University and Research, a efectuat ani de cercetare asupra transportului maritim în domeniul florilor, confirmând că este o metodă fezabilă de transport. „Totul trebuie îngrijit până la ultimul detaliu. Nu există un panaceu specific care să îmbunătățească brusc transportul maritim”, subliniază Jeroen van der Hulst de la FlowerWatch, coautor al unui studiu despre posibilitățile de transport maritim din Kenya.

America Latină este în fruntea lumii florilor, notează Nieuwsblad Transport. În 2020, de exemplu, 4.545 de containere cu flori columbiene au mers peste ocean, majoritatea în Marea Britanie (1.786) și SUA (1.217). În total, 8% din florile columbiene sunt expediate astfel. „Dacă un produs este de proastă calitate, va fi de proastă calitate şi după transport”, spune José Henao, managerul cultivatorului columbian de crizanteme Capiro, care transportă 30 de containere pe săptămână. Această strategie nu este motivată doar de durabilitate, ci și de costuri mai mici. „Durează ani de zile până când o companie va stăpâni în mod corect acest tip de transport. Luăm ca exemplu ambalajele: după ani de zile am reușit să obținem cu 20% mai multe flori într-un container, iar utilizarea plasticului a fost chiar redusă cu 70%.”

În Ecuador, Pablo Restrepo de la compania Valleflor mizează pe transportul maritim. „Încercăm să creștem ponderea transportului maritim. Lanțul de frig cu o temperatură bună de depozitare este din ce în ce mai mult sub control. Mai ales acum, când spațiul din avioane e limitat, transportul maritim e avut tot mai mult în vedere. Însă există şi obstacole specifice pentru Ecuador. După cum experimentăm în Miami, avem controale regulate de droguri care pot afecta condițiile de refrigerare şi marfa. De asemenea, e nevoie de efort pentru a obține cooperarea transportatorilor care nu sunt obișnuiți cu florile.”

Kenya este cel mai mare exportator de flori după Olanda, Columbia și Ecuador. În urmă cu câțiva ani, ruta Mombasa-Europa implica 2 containere pe săptămână, număr care a crescut la 8 și care se așteaptă să fie în curând 20. În comparație cu transportul maritim de 8% din Columbia, transportul maritim din Kenya a reprezentat 0,6% din exporturile de flori până de curând. Pentru ţara africană, pandemia, care a determinat o creștere bruscă a tarifelor de transport aerian în lume, a făcut ca transportul maritim să devină o alternativă mai populară.

De asemenea, e de așteptat ca şi pentru cel mai mare exportator de flori, Olanda, ponderea transportului maritim să crească, mai ales că partide importante precum Royal FloraHolland (RFH) și Dutch Flower Group (DFG) lucrează la asta. Iar compania de flori Bovenkarspel Floration Europe deține un brevet european privind metoda de depozitare și transport pe termen lung a trandafirilor și crizantemelor.

Rămân însă şi o serie de provocări în transportul maritim: viteza și flexibilitatea, dar şi faptul că, adesea, cultivatorii care nu primesc un container plin se tem să-l împartă cu concurenții, de teama infectărilor. „Transportul maritim trebuie planificat cu mult timp înainte, în timp ce cu avionul, marfa poate fi trimisă şi în ultimul moment. Presiunea timpului este cu atât mai importantă în perioade de vârf precum Ziua Îndrăgostiților. Deci abordarea întârzierilor din lanțul logistic și o bună planificare generală sunt priorităţi de top.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut