Profesioniști din sectoarele retail, e-commerce și FMCG au participat, pe 17 aprilie 2024, la conferința anuală „reTAG – a Retail, FMCG & e-Commerce Conference for the Modern World”. Evenimentul organizat de BusinessMark a reunit la JW Marriott Grand Hotel lideri din domeniu ce au analizat impactul ultimilor ani asupra celor trei sectoare, dar și oportunitățile ce se anunță pentru viitor.
În ultimii ani, lanțurile de aprovizionare s-au transformat, astfel că prin prisma evenimentelor internaționale recente, ele au devenit o componentă strategică a business-urilor, a explicat Remus Mihai Hirceaga, Country Manager, Expense Reduction Analysts Europe. „Lanțul de aprovizionare nu mai e ceva liniar. În ultima parte din 2020 au crescut foarte mult stocurile, din cauza problemelor de aprovizionare. Practic, totul este acum foarte volatil – nu mai vorbim despre lanțurile de aprovizionare liniare, ci de niște microsisteme. Dacă lanțurile de aprovizionare se rup, apar probleme majore. Astfel, partea de achiziții a devenit strategică. Conflictele geopolitice, lipsa de certitudine și de predictibilitate în lanțul de aprovizionare pot avea un impact semnificativ. Acest element este tot mai des dezbătut, iar potrivit unui studiu, 58% din liderii companiilor spun că cele mai mari provocări au fost generate de contextul actual.”
Teodor Gurgui, Mobile, Loyalty & UX Development Manager, Carrefour România, a vorbit despre digitalizarea fluxului de cumpărături. „Zonei tradiționale de comerț îi lipsesc: capacitatea de segmentare a clienților, targetarea personalizată, promoțiile bazate pe istoricul de cumpărături și follow-up-ul după sesiunile de cumpărături. Dacă ne uităm la ce spun datele, vedem că 90% din traficul de internet la nivelul UE este mobile. În România, traficul mobile este în procent de 89%. Astfel, experiența clientului o vedem mobile first, iar atunci când o gândim, o gândim metodic, în trei pași: înainte de magazin, în magazin și după magazin.”
Tudor Goicea, CRO & Co-founder, Aqurate, a prezentat beneficiile personalizării în zona de e-commerce: „În zona de e-commerce, acum este momentul potrivit pentru personalizare: avem date și știm cum să le preluăm de la clienți. Ne costă tot mai mult să aducem fiecare utilizator, iar personalizarea ne ajută să creștem rata de conversie. Sunt două tipuri de date de care avem nevoie: date despre utilizator (la ce pagini se uită, cât stă pe aceste pagini, ce alege să pună în coș, ce alege să cumpere) și informații despre produs (descrierea, categoria sa, dacă este sau nu în stoc). Din punct de vedere al tehnologiei, avem două tipuri de modele: unul se numește collaborative filtering, iar cealaltă zonă este cea de content-based filtering. Este important să ne uităm și la ce se întâmplă după ce consumatorul face cumpărăturile. Prin personalizare, știm ce va cumpăra în viitor și îi putem da recomandări cât mai bune.”
Laura Roșca, Director Cercetare Calitativă, iSense Solutions, a prezentat rezultatele unui studiu privind rolul inteligenței artificiale în diferite industrii.
„Oamenii au asocieri pozitive când vine vorba de AI: se gândesc la inovație, la dezvoltare, la stabilitate și echilibru. 97% declară că știu ce este inteligența artificială, dar doar 28% înțeleg tehnologia din spate. Totodată, 36% dintre românii din zonele urbane au declarat că folosesc AI, iar în rândul Generației Z procentul este de 66%. Apar, însă, și tensiuni în ceea ce privește raportarea la AI, cum ar fi securitatea cibernetică și riscul de a-ți pierde jobul. Totodată, automatizarea duce și la însingurare. Există și percepția că tehnologia ne face dependenți și că, astfel, ajungem într-o zonă de vulnerabilitate. În ceea ce privește cumpărăturile, 71% dintre clienți preferă livrarea la EasyBox, 23% aleg să ridice comenzile din magazin și 21% aleg livrarea la birou. 67% dintre români ar fi dispuși să primească acasă cumpărături livrate cu drona.”
70% din programele de transformare digitală dau greș, a explicat Andrei Băluță, Director pentru Managementul Informației și Transformare Digitală, METRO România, prezentând o serie de măsuri pentru ca transformarea să aibă succes, la nivelul organizației. „Accentul nu este pe digital și pe tehnologie, ci pe transformare, iar acesta este punctul în care companiile se blochează. Se blochează în a implementa soluții, de a aduce noi tehnologii. Becoming și being digital sunt doi pași importanți într-un astfel de proces de transformare. O companie cu adevărat digitală presupune că departamentul de IT nu va mai exista, iar colegii sunt redirecționați în departamentul zonei de business. Îmi doresc ca oamenii digitali să stea în ariile de business. Aici apare provocarea. Parte din motivele pentru care transformările digitale nu reușesc sunt: lipsa unei viziuni comune, lipsa priorităților aliniate, lipsa experimentării, lipsa guvernanței și capabilitățile, dintr-o perspectivă de schimbare și formare, de adăugare de noi capabilități în companie. Transformarea digitală nu este despre tehnologie, ci despre oameni, despre schimbare, despre business, despre clienți.”