Studiind peste 1.500 de operatori de transport rutier comercial din 25 de țări din SUA, Asia și Europa, IRU a constatat că deficitul de șoferi de camion a crescut în toate regiunile în 2021, cu excepția Eurasiei. În 2021, IRU a estimat că în țările din întreaga lume acest fenomen a ajuns la 2,6 milioane de unități. Vorbim despre Statele Unite, Mexic, Argentina, Europa (Spania, Italia, Franța, Marea Britanie, Germania, Polonia, România, Lituania, Belgia și Olanda), Rusia, Turcia, Iran și China. Numai în țările europene, asociația estimează un deficit de cel puțin 380.000 de șoferi de camion, egal cu 9,7% din locurile disponibile.

În Europa, deficitul a crescut cu 42% din 2020 în 2021, posturile de șofer neocupate ajungând la 71.000 în România, 80.000 atât în Polonia, cât și în Germania, și 100.000 în Marea Britanie. În Mexic, deficitul a crescut cu 30%, ajungând la 54.000, în vreme ce Chinaa înregistrat un plus de 140%, până la 1,8 milioane. Salariile mai mari ale șoferilor în 2021, în special în Europa și SUA, nu au redus lipsa de şoferi.

Secretarul general al IRU, Umberto de Pretto, a declarat: „Lipsa cronică de șoferi se înrăutățește, milioane de posturi rămânând neocupate. Acest lucru pune economiile și comunitățile deja stresate la un risc mai mare de inflație, probleme de mobilitate socială și colaps al lanțului de aprovizionare.”

Pentru 2022, în timp ce firmele din Argentina și China prognozează ușoare îmbunătățiri, operatorii din majoritatea regiunilor se așteaptă ca deficitul de șoferi de camion să continue să crească: în Turcia cu 15%, în Mexic cu 32% și în Eurasia și Europa cu 40%.

În transportul de pasageri, 7% din posturile de șofer de autobuz și autocar au fost neocupate în 2021 în Europa. Operatorii din țările chestionate se așteaptă ca procentul să ajungă la 8% anul acesta.

Studiul investighează și prezența femeilor în această activitate. La nivel global, în 2021, mai puțin de 3% dintre șoferii de camion erau femei, cu vârfuri în China (5%) și în SUA (8%). Rata femeilor șofer de autobuz și autocar în Europa a fost mai bună, de 12%. Cu toate acestea, aceste cifre sunt cu mult sub normele din sectorul transporturilor, în special în Europa și SUA, unde 22% și, respectiv, 28% din toți lucrătorii din transport sunt femei.

Neatracţia tinerilor față de conducerea camioanelor reiese din analiza pe grupe de vârstă a angajaților actuali. La nivel global, doar 7% dintre șoferi au sub 25 de ani. Mexic (19%) și China (17%) ies din medie. Europa este chiar pe medie, cu 7%, majoritatea șoferilor (59%) fiind între 25 și 55 de ani, iar până la 34% sunt deja pe drumul către pensionare, cu o vârstă de peste 55 de ani. Acest lucru este comparat cu un șomaj în rândul tinerilor de 18%. Europa are cea mai mare vârstă medie a șoferului, la 47 de ani.

problema vârstei este mai gravă pentru transportul de pasageri. În Europa, doar 3% dintre șoferii de autobuz și autocar aveau sub 25 de ani în 2021, jumătate din rata totală a sectorului de transport. Cu toate acestea, șoferii de peste 55 de ani reprezentau 32% din forța de muncă, cu o vârstă medie de 50 de ani.

Potrivit operatorilor de transport rutier, criza actuală a deficitului de șoferi este cauzată de lipsa șoferilor calificați în toate regiunile (cu excepția Chinei și Turciei). „Operatorii de transport rutier își îndeplinesc rolul, dar guvernele și autoritățile trebuie să își mențină atenția, în special pentru a îmbunătăți infrastructura de parcare, accesul la formare și atragerea femeilor şi tinerilor în profesie”, a concluzionat secretarul general al IRU, Umberto de Pretto.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut