Conform Directivei 2019/1937 a Parlamentului European, publicată la 23 octombrie 2019 şi cunoscută ca „Directiva Whistleblowing”, toate companiile cu mai mult de 50 de angajați sau cu o cifră de afaceri anuală de peste 10 milioane de euro, inclusiv companiile de transport, trebuie să stabilească până la 1 decembrie 2023 un canal intern de raportare. Directiva privind protecția avertizorilor de integritate a fost inițial adoptată de către UE în 2019, iar în următorii doi ani cele 27 de state membre timp au avut timp pentru a se transpune prevederile în legislţia naţională.

Un avertizor este o persoană din companie care raportează (în cadrul organizației sau unei autorități externe) sau dezvăluie (publicului) informații cu privire la o abatere realizată în context profesional, cu scopul de a ajuta la prevenirea daunelor și la detectarea amenințărilor sau a prejudiciului la adresa interesului public.

Din nefericire, avertizorul se confruntă adesea cu represalii din partea angajatorului după ce semnalează nereguli. Potrivit unui studiu efectuat de profesorii de la Universitatea Bradley, aproape două treimi dintre avertizori au suferit represalii: 69% și-au pierdut locul de muncă sau au fost forțați să demisioneze, 64% au primit evaluări negative privind performanța lor la locul de muncă, 68% au fost monitorizați mai îndeaproape de către supraveghetori, 69% au fost criticați sau ostracizați de către colegii de lucru, iar 64% au fost puși pe „lista neagră” în tentativa de a obține un alt loc de muncă. „Standardul a fost conceput pentru a proteja avertizorii de acțiuni și/sau omisiuni care pot încălca legea în contextul de muncă și profesional al unei companii, astfel încât canalul de raportare trebuie să protejeze întotdeauna identitatea persoanei și/sau a persoanelor care fac reclamația”, se precizează în Directivă.

Legea se aplică nu numai companiilor, ci și partidelor politice, sindicatelor, organizațiilor de afaceri și fundațiilor care primesc sau gestionează fonduri publice. Legea oferă protecție împotriva represaliilor care pot rezulta din acțiunile oricărui lucrător și membru al acestor organizații.

Canalul trebuie să dispună de mijloacele necesare pentru a asigura autenticitatea informațiilor cu caracter personal și confidențialitatea avertizorului, martorilor și inculpaților, stocarea corectă a informațiilor și existența unei persoane imparțiale responsabile cu monitorizarea reclamațiilor, la care doar personalul autorizat poate avea acces.

Directiva poate fi citită integral AICI.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut