Curtea de Justiție a UE (CJUE) a hotărât că o companie de transport nu poate să transmită terților responsabilitatea respectării timpilor de conducere și de odihnă de către șoferii săi. După cum relatează Verkehrs Rundschau, dreptul UE se opune oricărei reglementări naționale care permite acest transfer de responsabilitate.

Publicaţia germană relatează cazul unei companii austriece de transport care, în conformitate cu situația juridică națională, a desemnat un „ofițer responsabil” cu respectarea programului de lucru în firmă, el nefiind nici manager de trafic și nici autorizat să reprezinte compania pe plan extern. Acesta a depus o plângere în fața unei instanțe austriece referitoare la mai multe amenzi aplicate de către administrație pentru încălcarea de către şoferi a regulilor privind timpii de conducere și utilizarea tahografelor.

Potrivit instanței austriece, odată cu desemnarea ofițerului responsabil, răspunderea penală pentru încălcările în cauză este transferată acestei persoane, iar acţiunile ofiţerului pot să nu fie luate în considerare când se evaluează cerința de bună reputație a companiei prevăzută de UE. În acest context, instanța austriacă și-a exprimat îndoielile „dacă o astfel de numire este compatibilă cu dreptul UE”.

Potrivit hotărârii din cauza C-155/22, dreptul UE se opune unei legislații naționale care să permită un astfel de transfer de responsabilitate, „ocolindu-se astfel punerea sub semnul întrebării a fiabilității societății și impunerea de sancțiuni asupra ei”. „Companiile de transport trebuie să îndeplinească cerința de fiabilitate. Nici societatea, nici managerul de transport sau orice altă persoană relevantă desemnată de statul membru respectiv nu poate face obiectul unei sancțiuni pentru o încălcare gravă a dreptului UE în domeniile conducerii auto și timpilor de odihnă, a orelor de lucru şi a utilizării aparaturii de înregistrare. Astfel de sancțiuni pot avea ca rezultat descalificarea societății și retragerea licenței de operator de transport rutier.”

CJUE consideră că o normă națională precum cea din Austria, contrară dreptului UE, împiedică cercetarea fiabilității și impunerea de sancțiuni asupra acestor companii. Astfel, săvârșirea unor nereguli AETR, „indiferent de numărul și gravitatea lor”, nu va duce niciodată la pierderea bunei reputații sau la retragerea sau suspendarea licenţei de transport.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut