Indiferent dacă suntem sau nu pregătiți, tendințele UE către sustenabilitate se vor simți tot mai mult și în țara noastră. Companiile de logistică, multe la îndemnul firmelor-mamă, au început deja să implementeze o serie de măsuri, care în urmă cu doar câțiva ani nu erau nici măcar în formă de proiect. Este clar că schimbările se produc din ce în ce mai rapid și vor putea rezista doar cei care se vor adapta noilor cerințe. Însă măsurile pentru sustenabilitate vor trebui luate de toți participanții lanțului logistic, și mai ales de firmele de transport. Ori, piața din România se bazează pe firme mici și mijlocii care nu au încă posibilitatea de a-și schimba prin forţe proprii flota cu vehicule electrice și nici nu primesc un ajutor prea mare de la stat în acest sens. În plus, nici infrastructura de la noi nu le ajută, pentru că nu prea au pe unde alimenta. Așa că, cel puțin pentru România, cursa pentru sustenabilitate a început deși, cei mai importanți actori, transportatorii, încă nu pot porni la drum!

Cerințele pentru servicii logistice cât mai ecologice sunt în creștere pe aproape toate piețele din Europa, dar și în țara noastră. Cele care se orientează către parteneri sustenabili sunt în special companiile mari.

La Rohling SUUS Logistics este deja o obișnuință să primească cereri pentru a măsura amprenta de carbon sau să sublinieze ratingul EcoVadis. „Uneori ni se cere să identificăm soluțiile ecologice pe care le oferim, iar alteori să proiectăm o soluție adaptată nevoilor clientului“, spune Dragoş Boranda, managing director România, Rohlig SUUS Logistics.

Clienții DSV Road se orientează mai mult către transporturi care folosesc rutele feroviare, motiv pentru care compania a înregistrat creșteri de 50% pe transport intermodal (feroviar şi rutier) în prima jumătate a anului.

Astfel, sustenabilitatea nu mai este doar o strategie de marketing, ci devine tot mai mult o realitate. Chiar dacă pentru mulți clienți prețul este încă pe primul loc, soluțiile sustenabile sunt tot mai cerute de ei, atât pentru a obţine certificări de reducere a emisiilor de carbon, ca parte a strategiei lor ESG, cât și din motive comerciale, de responsabilitate socială, implicare în comunitățile lor. De asemenea, tot mai mulți clienți sunt conștienți și de investițiile financiare necesare în implementarea soluțiilor verzi. „Dar aceste costuri sunt amortizate în timp, atât pentru noi, care facem investiții în transporturi mai verzi, cât și pentru clienții noștri“, a explicat Sergiu Iordache, managing director DSV Road.

Partenerii sustenabili sunt tot mai căutați

Chiar dacă în România este încă prematur să discutăm despre selectarea partenerilor de transport în funcție de nivelul de sustenabilitate, companiile de logistică sunt de părere că nu mai este mult până când această tendință va ajunge și la noi. „Deși momentan apetitul României, comparativ cu cel al Europei, este diferit, auzim des de la transportatorii medii și mici că mai e mult până se va aplica și la noi. Credem că fluxul în această direcție este pornit, iar cel mai indicat este să ne pregătim din timp cu pași mici, dar importanți, care să ne ajute să atingem gradul de sustenabilitate propus“, a spus Lia Matanie, directorul de transport ID Logistics.

La DSV Road, procesul de selecție a partenerilor este destul de complex, iar focusul companiei este pe a-i ajuta și pe alții să devină sustenabili și să contribuie la dezvoltarea unor comunități durabile. „De aceea, am investit foarte mult în această direcție și avem mai multe soluții prin care ne dorim nu doar ca noi să ne dezvoltăm sustenabil, ci și partenerii noștri, întregul nostru ecosistem de business“, a explicat Sergiu Iordache. La fel, și reprezentanții FM Logistic lucrează cu partenerii pentru a oferi clienților soluții sustenabile pe termen lung.

Preocupați de educarea furnizorilor către sustenabilitate sunt și cei de la IB Cargo, companie care are proceduri de selecție și verificare a flotei foarte stricte.

În opinia celor de la SUUS, lanțul logistic este un sistem ce implică […]

Partea a doua a articolului, intitulată Companiile de logistică au pornit deja în cursa spre sustenabilitate!“, cuprinde câteva subcapitole remarcabile:

  • DSV Road se bazează pe 5 piloni de sustenabilitate
  • Quehenberger Logistics va reduce emisiile cu 65% până în 2030
  • Dachser se bazează pe energia verde
  • FM Logistic a pornit planul Powering 2030
  • Fiecare transport este monitorizat la ID Logistics
  • Transportul intermodal, baza logisticii sustenabile la Rohlig SUUS Logistics
  • GXO pune panouri solare pe camioane
  • IB Cargo își alege cu atenție flota

[…] Articolul complet îl puteţi citi în revista Logistic Post nr. 4 / octombrie 2023, disponibilă AICI.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut