Creșterea tarifelor de transport de containere între China și Europa pare să fi atins apogeul. De fapt, sondajele lui Drewry pentru ultima săptămână din octombrie 2021 arată o scădere cu trei procente a celor dintre Shanghai și porturile europene Rotterdam și Genova. Dar preţurile sunt încă mari: în primul caz, valoarea medie pentru un container de 40” este de 14.062 USD, iar în al doilea de 13.123 USD. Comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, creșterea este de 543% și, respectiv, 389%. Indicele compozit, pe toate rutele urmate de Drewry, este de 9.669,47 dolari per container, în scădere cu două procente față de săptămâna precedentă.
Încetinirea creşterii tarifelor de transport de containere este o veste bună, dar nu trebuie să creeze iluzii pentru viitorul apropiat. Potrivit Xeneta, nu există nicio schimbare substanțială la orizont. „Rămâne o piață provocatoare pentru expeditori și foarte profitabilă pentru transportatori”, spune Patrik Berglund, CEO al companiei. „Nu avem de-a face cu creșterile astronomice pe care le-am experimentat în ultimele luni dar, în general, săgeata este cu siguranță îndreptată în sus.”
Pe lângă nivelul ridicat al tarifelor de marfă, persistă a doua problemă serioasă a transportului maritim, și anume congestionarea porturilor. Sistemul portuar Los Angeles-Long Beach a căpătat acum o dimensiune internațională și îl angajează direct pe președintele SUA, John Biden. Dar fenomenul este prezent și în Europa. „Expeditorii doresc predictibilitate mai ales atunci când perioadele cheie de tranzacționare, cum ar fi Crăciunul, sunt la orizont”, explică Berglund. „În schimb, se înfundă lanțurile de aprovizionare, capacitatea transportatorilor disponibili e limitată (sau deloc), tarifele nu se pot controla, iar asta induce un sentiment de incertitudine.”