Aproximativ 44% dintre transportatorii polonezi care operează mașini de până la 3,5 t nu se vor angaja în demersuri sau nu vor reuși să obțină o licență comunitară până pe 21 mai când, ca urmare a intrării în vigoare a modificărilor din Pachetul de Mobilitate, acest document devine necesar pentru transportul internațional de mărfuri. Iar asta va duce la o lipsă a transportatorilor care poate să prăbușească piața de transport din Europa, să crească prețurile cu până la 20% și să întrerupă fluxul de aprovizionare, potrivit previziunilor. Spre deosebire de Polonia, care consideră că transportul expres este îndeajuns de afectat doar prin nevoia de licenţiere a operatorilor din transport extern, autorităţile din România au profitat de această schimbare a legislaţiei europene pentru a introduce obligativitatea licenţierii şi la operatorii de vehicule sub 3,5 t care lucrează în transport naţional.

Compania poloneză de transport maritim Done!Deliveries a efectuat un sondaj intern asupra unui grup de câteva sute de transportatori. Pe baza acestuia, se estimează că:

– fiecare al zecelea transportator nu are intenția de a întreprinde acțiuni legate de obținerea unei licențe comunitare și după 21 mai își va modifica sau suspenda operațiunile, renunțând complet la furnizarea de transport internațional.

– aproximativ 33% dintre transportatori sunt în curs de obținere a autorizaţiilor necesare, dar pentru că au înaintat formalitățile „în ultimul moment” nu vor putea obține toate documentele, excluzându-i de la posibilitatea de a exercita profesia pentru mai multe săptămâni sau chiar luni.

„Transportatorii și șoferii polonezi sunt un pilon al economiei naționale şi mai ales al celei europene, fiind responsabili cu peste 30% din transportul internaţional din Europa. În Polonia, există circa 10.000 de companii de transport expres internaţional. Cu peste 80.000 de angajați, sectorul e comparabil cu industria minieră. De asemenea, se estimează că în Europa se desfășoară zilnic aproximativ între 600.000 şi un milion de transporturi ușoare (până la 3,5 t). După 21 mai, mărfurile vor fi în pericol, paralizând lanțurile de aprovizionare și aşa întrerupte de pandemie”, spune Damian Misiek, CEO Done!Deliveries pentru 40ton.net.

Tulburările de pe piaţa expres, în favoarea transportului greu

Pachetul de Mobilitate constă din trei acte legislative emise de Parlamentul European și Consiliul Europei în iulie 2020. Pentru transportatorii care utilizează mașini de până la 3,5 t (GVW), modificări deosebit de importante vor fi introduse pe 22 mai 2022. Noile reglementări încearcă să genereze egalitate din punct de vedere legal cu șoferii camioane și necesită crearea de documente suplimentare, în primul rând o licență comunitară. Deși unificarea regulilor din transportul greu și ușor are ca scop organizarea industriei transporturilor, aceasta este asociată cu generarea unor noi probleme. Transportatorii care operau vehicule de până la 3,5 t nu au fost nevoiți să aibă licențe suplimentare pentru implementarea transporturilor rapide, care au constituit un tampon pentru întregul sistem logistic, asigurând stabilitatea acestuia. Cererea pentru acest tip de transport a crescut mai ales în ultimele luni, când, ca urmare a pandemiei și a situației din Ucraina, multe lanțuri de aprovizionare au fost întrerupte, iar companiile și producătorii din diverse regiuni ale Europei au fost nevoiți să își schimbe furnizorii actuali.

Transporturile expres au asigurat continuitatea operațiunii pentru multe companii care au pierdut piețe sau au fost nevoite să livreze rapid marfă de la noi furnizori. După 21 mai, deficitul de transportatori va cauza decalaje și mai mari de aprovizionare și va reprezenta o amenințare reală pentru multe companii care își importă sau exportă produsele. Acest lucru poate însemna întreruperi în funcționarea multor linii de producție, ceea ce va duce la o penurie de produse electronice, mașini, electrocasnice și chiar multe produse de bază. Aceste lipsuri vor afecta în special țările care au folosit pe scară largă serviciile transportatorilor polonezi, cum ar fi Germania, Franța și Marea Britanie. Efectele schimbărilor vor fi resimțite de consumatori timp de mai multe luni. „Estimăm că prețurile pentru transportul spot și expres ar putea crește cu 15-20%. În plus, se înregistrează o creștere naturală a prețurilor la servicii, ca urmare a majorării salariilor șoferilor, a sarcinilor fiscale și a prețurilor la carburanți. Tulburările de pe piața transporturilor ușoare vor fi, în mod natural, folosite de companiile de transport greu, ridicând şi mai mult prețurile care au crescut deja cu 20-30% în ultimele luni. Însă după perioada de tranziție, ne așteptăm la o consolidare parțială a pieței”, spune Damian Misiek.

Modul de minimizare a riscurilor și consecințelor economice care pot fi introduse de deficitul de transportatori licenţiaţi este sprijinirea reprezentanților acestui segment de piață în obținerea unei licențe. E necesar să se propună acțiuni de jos în sus (inițiate de companiile maritime) care să ajute transportatorii în perioada de implementare și să compenseze parțial cheltuielile necesare. Costul obținerii licenței este de 4.000-8.000 PLN (4.270 – 8.540 lei), fără a adăuga documente suplimentare, cum ar fi un certificat de competență profesională.

În România, licenţierea e necesară şi în transport naţional

Spre deosebire de Polonia, autorităţile din România au profitat de această schimbare a legislaţiei europene pentru a introduce obligativitatea licenţierii şi la operatorii de vehicule sub 3,5 t care lucrează în transport naţional. Astfel, companiile care au în flote doar vehicule cu MTMA sub 3,5 t, care fac transport contra cost la nivel naţional sau internaţional, vor trebui să se licenţieze.

Condiţiile care trebuie respectate de companiile de transport şi documentele necesare pentru obţinerea licenţei sunt disponibile AICI.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare