Perturbările din Marea Roșie au determinat companiile de transport din întreaga lume să folosească o rută mai lungă cu aproximativ 10 zile prin Capul Bunei Speranțe, fapt ce a dus la creșterea tarifelor de transport. Potrivit Xeneta, tarifele de transport între Orientul Îndepărtat și Europa de Nord au crescut cu 124%. Iar estimările platformei logistice Container xChange arată că, din cauza crizei din Marea Roșie, costurile transportului maritim ar putea crește cu 60%, cu o primă suplimentară de aproximativ 20% pentru asigurarea armatorilor.
Mai multe companii au anunțat deja întârzieri, precum producătorul suedez de mobilă Ikea. Iar Tesla a suspendat producţia timp de două săptămâni în fabrica sa europeană, în perioada 29 ianuarie – 11 februarie. De asemenea, fabrica Volvo din Gent (Belgia) a fost închisă timp de trei zile la jumătatea lui ianuarie din cauza lipsei cutiilor de viteze, a căror livrare a fost întârziată din cauza „reajustărilor pe căile maritime”.
În Spania, Asociația Companiilor de Producție și Distribuție (Aecoc) a anunțat că mai multe sectoare au lansat comenzi în avans pentru anumite materii prime și bunuri, precum mobilier sau textile, pentru care se confruntă cu dificultăți de aprovizionare.
Pe de altă parte, potrivit Allianz Trade, pe măsură ce a tot scăzut cererea din 2022, majoritatea sectoarelor de producție se confruntă cu stocuri în exces, în special în Europa și China. În timp ce noile comenzi depășesc nivelurile stocurilor în Statele Unite ale Americii și în unele economii emergente, companiile producătoare din Europa se luptă să reducă excedentele din cauza scăderii puterii de cumpărare. În general, raportul stoc-vânzări al companiilor americane este în medie de 12,9, mai mic decât media vest-europeană de 20,6, ceea ce sugerează că firmele europene își compensează stocurile mai lent și, prin urmare, sunt mai puțin eficiente din punctul de vedere operațional, lucru ce le-ar putea amenința marjele, în special în contextul actual de creștere a tarifelor de transport.
Eliminarea mai lentă a stocurilor în Europa poate feri companiile de eventualele întreruperi ale lanțului de aprovizionare ce ar rezulta din criza prelungită din regiunea Mării Roșii. Cu un nivel ridicat al stocurilor, firmele europene pot rezista la timpi de livrare mai lungi – cel puțin câteva luni. De exemplu, sectorul bunurilor de folosință îndelungată și al îmbrăcămintei este puternic dependent de livrările din Asia, dar are și cel mai mare raport stoc/vânzări din Europa (41,7). Astfel, companiile din acest sector pot evita efectele întreruperilor lanțului de aprovizionare, deși nu vor putea transfera consumatorilor costurile de transport mai mari dacă vor dori să rămână suficient de ieftine să scape de stocuri.
Pe de altă parte, sectorul auto european are o rată foarte scăzută dintre stocuri și vânzări (15,7, sub media industriei europene de 20,6 și mult sub media auto din SUA de 43,5), fiind foarte sensibil la potențiale șocuri de aprovizionare care decurg din criza Mării Roșii. În condițiile în care OEM-urile din SUA și China reduc prețul vehiculelor, în special al acelor electrice, este posibil ca producătorii de automobile europeni să fie nevoiți să absoarbă o parte semnificativă a creșterii costurilor de transport, mai degrabă decât să le transmită consumatorului final pentru a putea rămâne competitivi.

Articolul de mai sus a apărut în numărul 5 al revistei Logistic Post (editorial, ianuarie 2024). Mai multe subiecte de interes sunt disponibile în revistă, AICI.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut