O prevedere suplimentară adăugată la Legea Organică de Transport Terestru (LOTT) din Spania interzice șoferilor să participe la încărcare sau descărcare; în plus, dacă șoferul efectuează încărcarea/descărcarea, amenda este de până la 6.000 de euro. Sancțiunile vor fi pentru expeditori și transportatori, după cum s-a stabilit prin decretul-lege aprobat de Consiliul de Miniștri care cuprinde măsurile acordului semnat de Guvern şi Comitetul Naţional în decembrie 2021.

Decretul-lege cuprinde numeroase noutăţi şi revendicări de mult cerute de sector. Fără îndoială, cea mai importantă este includerea unei prevederi suplimentare care interzice în mod expres încărcarea și descărcarea de către șofer a mărfii, cu unele excepții. De asemenea, baremul sancțiunilor este modificat, amenda în cazul în care șoferul încarcă/descarcă marfa fiind între 4.001 și 6.000 de euro.

Prevederea suplimentară introdusă în LOTT le interzice conducătorilor vehiculelelor de transport de mărfuri cu MTMA peste 7,5 t să participe la lucrările de încărcare și/sau descărcare a mărfurilor, suporturilor, pachetelor, containerelor sau cuștilor, cu excepția:

– Transportului pentru mutare şi depozitare mobilă

– Cisternelor

– Transportului de vehicule

– Transportului de agregate sau cu vehicule cu macara/alte dispozitive pentru încărcarea și/sau descărcarea mărfurilor

– Transportului de remorcare şi asistenţă rutieraă

– Transportului de mărfuri fracționate între centrul de distribuție și punctul de vânzare, servicii de coletărie și alte servicii similare.

– Transportului de animale vii

– Cazurilor în care reglementările anumitor tipuri de transport stabilesc în mod specific altceva în legătură cu participarea conducătorului auto.

Prevederile se vor aplica tuturor operațiunilor de încărcare și descărcare efectuate pe teritoriul spaniol. Interdicția de încărcare/descărcare va intra în vigoare după șase luni, adică la 1 septembrie 2022.

O oră pentru încărcare/descărcare

Se modifică și articolul 22 din Legea contractului de transport terestru, astfel încât timpii de așteptare pentru încărcare/descărcare trebuie plătiţi ori de câte ori depăşesc o oră. Adică, din momentul în care vehiculul este pus la dispoziție pentru încărcare și/sau descărcare, încărcătorul sau destinatarul are la dispoziție o oră. Dacă lucrarea nu a fost efectuată în acest interval, camionul și șoferul sunt „paralizați”, iar aceştia trebuie să despăgubească societatea de transport. Iar calculul este ca până acum: ora sau fracţiunea de oră contează ca unitate; într-o perioadă de 24 h, sunt 10 h maxime de oprire; dacă oprirea depaseste 24 h, suma se majorează cu 25% de a doua zi, iar dacă depăşeşte 48 h se majorează cu 50%, din a treia zi. Despăgubirea este de 38,6 euro/oră.

Variaţia prețului motorinei trebuie transferată în tarife

Se modifică și articolul 48 din Legea contractului de transport pentru a include clauza obligatorie de revizuire a prețurilor de transport pe baza variației prețului motorinei. Astfel, atunci când prețul combustibilului s-a modificat între ziua încheierii contractului și momentul transportului, valoarea trebuie majorată sau redusă cu suma rezultată din aplicarea criteriilor sau formulelor stabilite în condițiile generale de contractare. În cazul unui vehicul de peste 20 de tone, indicele de variație aplicabil prețului transportului va fi: GxDx0.3/100, unde G este rata de variație a prețului mediu al motorinei între momentul contractării și cel al realizării transportului, iar P este prețul transportului convenit. Dacă vehiculul are între 3,5 și 20 t, formula este aceeași, dar se înmulțește cu 0,2, ca și în cazul vehiculelor de construcții. Dacă vehiculul are până la 3,5 t, se va înmulți cu 0,1.

Variația de preț trebuie să se reflecte în factură, cu excepția cazului în care în contract a fost inclusă în mod expres o altă modalitate de reflectare a acestei variații. Această revizuire este condiționată de o variație a prețului de 5%, atât în sus, cât și în jos.

Și în cazul în care vehiculele utilizează alte tipuri de combustibili, precum LNG, se va face revizuirea prețului de transport în funcţie de variaţia prețului combustibilului.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut