FENADISMER a ajuns la o concluzie evidentă pe baza datelor din Registrul Firmelor de Transport al MT: în sectorul transporturilor sunt mai mulți lucrători independenți decât în urmă cu 12 luni. Fără îndoială, dereglementarea accesului (eliminarea tuturor cerințelor) a încurajat această creștere a activității independente în detrimentul societăților comerciale.
În ultimele douăsprezece luni, numărul lucrătorilor independenți dedicați transportului rutier de mărfuri a crescut cu 3%, în timp ce numărul companiilor de transport comercial a scăzut cu 1% și cel al cooperativelor cu 4%, în aceeași perioadă.
Pentru FENADISMER este clar că dispariția celor două cerințe de acces legate de flotă – dimensiunea, care a fost eliminată de CEJ în 2018, și vechimea minimă pe care Curtea Supremă a invalidat-o în 2020 – a fost decisivă pentru a permite intrarea majoritară a lucrătorilor independenți.
În plus, persoanele care desfășoară activități independente cu un vehicul și cu o limită anuală de facturare sub 125.000 de euro beneficiază de impozitare limitată cu sarcini administrative simplificate.
Potrivit datelor Ministerului Transporturilor din Spania, la 1 ianuarie 2022, în transportul greu, din totalul firmelor, aproape 57% erau persoane care desfășurau activități independente, față de 42,2% companii comerciale și 0,8% cooperative. În transportul ușor, cifrele sunt și mai mari: 74,9% dintre firmele cu autorizație sunt independente, 24,6% sunt societăţi comerciale şi 0,5% cooperative.
În opinia FENADISMER, slăbiciunea mai mare a independenților în a-și negocia condițiile economice cu marii expeditori poate fi atenuată prin aprobarea unei Legi a Lanțului de Transport, care reglementează subcontractarea, prin limitarea numărului de intermediari care nu aduc valoare adăugată unui serviciu, dar scad prețul către transportatori. Aceeaşi lege trebuie să permită transportatorului să-şi desfăşoare activitatea în condiţii profitabile, împiedicându-l sa lucreze sub cost.