UNTRR, alături de Asociația Întreprinderilor Bulgare pentru Transport Internațional – AEBTRI, Asociația de Transport Rutier din Ungaria – MKFE, Asociația Națională a Transportatorilor Rutieri din Lituania – LINAVA și Asociația Transportatorilor Rutieri Internaționali din Polonia – ZMPD au adresat o scrisoare comună Comisarului European pentru Transporturi, Adina Vălean, solicitând anularea urgentă a obligației întoarcerii acasă a camioanelor la fiecare 8 săptămâni, introdusă prin articolul 1 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2020/1055.

Asociațiile salută publicarea studiului CE privind evaluarea impactului obligației întoarcerii regulate a vehiculului în statul membru de stabilire, care confirmă impactul negativ major al acestei măsuri asupra transportatorilor rutieri est-europeni și asupra mediului.

Considerăm că obligația întoarcerii acasă a camioanelor este nejustificată și discriminatorie. Noua obligație nu are nimic de-a face cu scopurile sociale, fiind doar un pas spre restricționarea pieței. Această prevedere abuzivă încalcă libertatea de a furniza servicii și de a conduce o afacere și, în plus, contravine eforturilor de protecție a mediului prin curse pe gol.

1. Întoarcerea obligatorie acasă a camioanelor contravine obiectivelor privind protejarea mediului

Prevederea privind obligația întoarcerii acasă a camioanelor nu este în concordanță cu ambițiile Pactului verde european și cu obiectivul de a realiza o UE neutră din punct de vedere climatic până în 2050. Impactul negativ asupra climei a fost recunoscut explicit de studiul recent al CE, care afirmă că această măsură contestată poate genera curse suplimentare, rezultând până la 2,9 milioane de tone de emisii suplimentare de CO2 în 2023 (+4,6% a emisiilor rezultate din transportul rutier internațional de mărfuri).

2. Întoarcerea obligatorie acasă a camioanelor afectează transportatorii din Estul UE

Dispoziția abuzivă poate afecta transportatorii rutieri din estul UE mai mult decât alte companii din UE, așa cum evidențiază studiul recent al Comisiei: „transportatorii estici ar putea fi în continuare nevoiți să absoarbă parțial creșterea costurilor asociate măsurii pentru a-și menține competitivitatea generală a pieței în raport cu segmente de piață care nu au fost afectate deloc”, iar noile curse de întoarcere ar putea determina o creștere a costurilor de până la 11.000 de euro pe vehicul pe an pentru transportatorii estici care operează în Europa de Vest.

3. Întoarcerea obligatorie a camioanelor nu a făcut parte din propunerile CE adoptate în 2017 și nu a făcut obiectul unei evaluări de impact înainte de adoptarea acesteia

Dacă legiuitorii UE și-ar fi respectat obligațiile legale și ar fi efectuat evaluări de impact, ar fi putut observa că prevederea privind întoarcere obligatorie acasă a camioanelor are un impact negativ major asupra mediului și asupra transportatorilor rutieri din estul UE, așa cum subliniază studiul CE privind evaluarea impactului obligației de întoarcere regulată a vehiculului în statul membru de stabilire.

O astfel de lipsă de fundamentare a motivelor și a unor evaluări de impact, ca în cazul de față, nu poate fi tolerată.

Din aceste motive, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR alături de Asociațiile profesionale de transport rutier AEBTRI- Bulgaria, MKFE – Ungaria, LINAVA – Lituania și ZMPD – Polonia solicită Comisiei Europene anularea urgentă a obligației întoarcerii acasă a camioanelor la fiecare 8 săptămâni.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Alexandru Catană: Quehenberger Logistics îşi consolidează poziţia de top din România
Dacă începutul pandemiei a adus Quehenberger Logistics în situaţia de a apela la somaj tehnic pentru o parte din angajații săi, compania și-a continuat creșterea ajungând în prezent la cea mai mare su...

Căutare