După patru ani de deficite uriașe și întârzieri masive în construcția celui de-al treilea pod ca mărime din Danemarca (Storstrømsbroen), primul caz major de dumping salarial iese acum la suprafaţă, potrivit Fagbladet 3F. Iar acesta implică 22 de muncitori români din construcţii, plătiţi sub nivelul legal de o companie italiană.

Într-o hotărâre a tribunalului arbitral, compania italiană de construcții Tecnoscavi este obligată să plătească 935.000 DKK (125.700 EUR) pentru înșelăciune privind salariile, neplata concediilor și a contribuţiilor de pensie. Șapte dintre muncitorii români, membri ai sindicatului 3F, au de recuperat între 36.000 și 85.000 DKK (între 4.840 şi 11.400 EUR). „Ştim că în perioada următoare va veni și mai multă forță de muncă străină la proiect, pentru că antreprenorul principal este mult în urmă cu producția, așa că ne așteptăm să fie mai multe astfel de cazuri”, spune Michael Severinsen, consultant 3F Byggegruppen, care a dus cazul în arbitraj.

Judecătorul din dosar mai subliniază că Tecnoscavi a încercat să acopere subplata cu documente și semnături false.

Tecnoscavi a venit în Danemarca cu o echipă de muncitori români în construcții la începutul lui 2020, la scurt timp după ce a început lucrările la noul pod Storstrømsbro, lung de 4 kilometri.

Deja în aprilie 2021, exista o suspiciune că angajații Tecnoscavi ar trebui să-și ramburseze o parte din salariu conducerii companiei. Apoi Direcția Daneză de Drumuri, care este dezvoltatorul proiectului, a cerut ca antreprenorul principal de pe șantier – Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) – să preia majoritatea angajaților de la Tecnoscavi.

Potrivit consultantului 3F, Michael Severinsen, au existat multe semne că muncitorii români din construcții trebuie să plătească salariile înapoi companiei, dar a fost greu de demonstrat. „Angajații au spus foarte clar că s-a încheiat un acord verbal cu privire la salariul de acasă în România și cum tot ce câștigau în Danemarca pe lângă salariul convenit trebuia plătit înapoi conducerii.”

Existau dovezi că angajații au retras sume mari de numerar și au făcut transferuri bancare către un manager din Tecnoscavi, dar, potrivit companiei, era o rambursare a împrumutului, iar judecătorul din dosarul de arbitraj nu a considerat că această explicație poate fi respinsă în totalitate. În schimb, judecătorul a hotărât că există suficiente dovezi că Tecnoscavi a încasat în mod nejustificat mai mult de 22.000 DKK (aproape 3.000 EUR) de la patru angajați.

Compania italiană Itinera este cea care conduce consorțiul SBJV și, prin urmare, este responsabilă pentru construcția podului Storstrømsbroen. Purtătorul de cuvânt al italienilor, Christian Lemvigh, subliniază că nici Itinera, nici SBJV nu au făcut parte din dosarul de arbitraj împotriva subcontractantului Tecnoscavi.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut