Statele membre ale UE au convenit asupra unei versiuni a Regulamentului TEN-T care va îmbunătăți mobilitatea oamenilor, dar va atenua propunerile cheie ale Comisiei Europene pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru șoferii de camion și transportul intermodal de mărfuri.

UE a stabilit termene clare pentru finalizarea rețelei TEN-T: rețeaua centrală până în 2030, rețeaua centrală extinsă până în 2040 și rețeaua globală până în 2050. Mai vorbim de recunoașterea autobuzelor ca transport urban, de crearea unor hub-uri multimodale de pasageri, de instalarea de stații de încărcare pentru autobuzele urbane și interurbane etc. Dar, așa cum a subliniat IRU, UE a ratat o oportunitate unică de a îmbunătăți condițiile de muncă ale șoferilor de camioane și transportul intermodal de marfă.

În special, rămâne problema lipsei unui număr suficient de locuri de parcare sigure și securizate (doar 3% sunt certificate ca sigure și securizate).

De exemplu, într-o scrisoare comună recentă a Președinției cehe a Consiliului UE, partenerii sociali rutieri IRU și Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF) au cerut decizii adecvate în acest sens. Cu toate acestea, UE a înlocuit „cronologia fermă propusă inițial pentru construirea de parcări sigure și securizate cu una mult mai flexibilă – pentru a depune toate eforturile de a asigura dezvoltarea acestora”. În plus, obligația de a avea locuri de parcare sigure și securizate într-o rețea integrată a fost complet eliminată din textul UE. „Statele membre se feresc să respecte termenele limită și să ia măsuri ferme pentru a aborda problema urgentă și masivă a penuriei de șoferi. Sectorul transportului rutier din UE nu are în prezent sute de mii de șoferi, fiind așteptate 2 milioane de locuri de muncă vacante până în 2026, dacă situația nu se schimbă. Deşi industria face tot posibilul pentru a atrage noi talente, nu vom rezolva singuri această problemă. Statele UE au un rol de jucat în beneficiul întregii economii”, a declarat Raluca Marian, Director Advocacy UE al IRU. Prin urmare, IRU solicită înființarea unei rețele extinse de parcări securizate pentru camioane în centrul TEN-T

IRU a adăugat că este nevoie de îmbunătățirea accesului operatorilor de transport rutier la terminalele de marfă multimodale existente pentru a îmbunătăți complementaritatea modală și cooperarea orizontală. Concentrarea pe modernizarea rețelei existente de terminale și hub-uri TEN-T va contribui la dezvoltarea transportului multimodal pe termen scurt. Pe termen mediu și lung, revizuirea Regulamentului TEN-T poate stimula construirea de noi terminale și noduri. „Având în vedere rolul crucial al transportului rutier în mobilitatea mărfurilor și persoanelor în UE și creșterea preconizată a cererii, obiectivele politicii UE de mediu și măsurile de securitate nu pot fi atinse fără investiții în toate modurile de transport, inclusiv în transportul rutier. Credem într-un raport ambițios de reglementare TEN-T care urmează să fie aprobat de Parlamentul European și avem TEN-T final care va îmbunătăți eficiența întregii rețele de transport a UE.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut