Banda de rulare a anvelopelor noi este de circa 8 mm înălțime, însă după 30.000 km, aceasta ajunge la doar 4 mm. Dar la mașinile mai grele conduse agresiv, la această dimensiune se poate ajunge și după numai 15.000 km. Cauciucul pierdut nu dispare, ci se transformă în praf microscopic, o mare parte fiind în aerul pe care îl respirăm.

Poluarea produsă de anvelope a fost semnalată pentru prima dată de Emissions Analytics în martie 2020 în teza Poluarea aerului generată de uzura anvelopelor este de o mie de ori mai mare decât cea cauzată de emisia de gaze provenite din țevile de eșapament ale mașinii. După mai multe studii s-a ajuns acum la concluzia că praful rezultat în urma uzurii anvelopelor nu este de 1.000, ci chiar de 1.850 de ori mai periculos decât particulele din gazele de eșapament! „Transferul de forțe în timpul accelerării și frânării provoacă uzura anvelopelor și a drumurilor, generând poluare. Continental, ca producător de anvelope premium și companie care are ambiția de a fi cea mai progresivă din industrie, efectuează sistematic numeroase studii pentru a minimiza impactul. Inginerii, în cooperare cu centrele de cercetare, folosesc un supercomputer pentru a efectua simulări cuprinzătoare la nivel molecular, ale căror rezultate vor contribui la o mai bună înțelegere a modului în care TRWP (Tire Road Wear Particles), care sunt rezultatul uzurii, sunt produse anvelope și suprafețe de drum“, a spus Dariusz Wójcik, CEO Continental Opony Polska.

Pentru a ilustra amploarea problemei au fost efectuate teste de Emission Analytics, care a folosit un hatchback de familie echipat cu anvelope noi umflate la valoarea recomandată. În timpul testului, mașina a emis 5,8 grame de particule pe kilometru, iar emisia permisă de particulele conținute în gazele de eșapament este de 4,5 miligrame pe km. Astfel, emisia de particule datorate uzurii anvelopelor a fost (în acest caz) de peste o mie de ori mai mare decât cea rezultată din arderea combustibilului. „În practică, ar putea fi și mai mare, având în vedere că multe mașini funcționează cu anvelope insuficient umflate”, se arată în Emissions Analytics.

În acest context, Nick Molden, șeful companiei, apreciază că reglementările actuale privind emisiile de substanțe toxice „învechite” și sugerează că producătorii de vehicule ar trebui să găsească o cale de a reduce greutatea vehiculului, care este unul dintre principalii factori ce influențează uzura anvelopelor.

Însă, acum producătorii de mașini accelerează producția de mașini electrice, cu câteva sute de kg mai grele decât cele cu ardere. Nu este de neglijat nici faptul că, mașinile alimentate cu baterii au un cuplu enorm, care garantează o accelerație excelentă. Astfel, combinația dintre greutatea mare, performanța excelentă și „piciorul greu” al șoferului poate avea ca rezultat o poluare semnificativă a aerului!

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut