Parlamentul și Consiliul European au convenit asupra unor noi măsuri pentru reducerea în continuare a emisiilor de gaze cu efect de seră. În special, ETS (Emission Trading Scheme) va fi extins la noi sectoare, inclusiv transportul rutier.

ETS stabilește o limită pentru emisiile de CO2 pe sector de activitate și creează o piață în care orice companie din sector poate cumpăra sau vinde certificate de emisii. Această „bursă de carbon” a fost lansată în 2005 pentru sectorul energetic și o serie de sectoare industriale și a fost extinsă la aviația civilă (zboruri intra-europene) în 2012. Acesta va fi extins în continuare, în 2027, la combustibili pentru transportul rutier, transport maritim și clădiri. În principiu, prețul pe tonă de CO2 eliberat în atmosferă ar trebui utilizat ca pârghie pentru investițiile în tehnologii care emit mai puțin sau deloc CO2. De exemplu, o tonă de CO2 „valora” 4,38 euro în 2017 și 96,3 euro la începutul lunii februarie 2022. Deci este un factor foarte volatil, care, însă, nu poate crește decât structural cu riscul ca investițiile în tehnologii care emit mult CO2 să nu fie suficient penalizate. Acordul actual, din 18 decembrie, prevede însă un plafon de 45 de euro/tonă până în 2030.

În practică, furnizorii de energie vor cumpăra credite de CO2, pe care probabil le pot transmite doar în prețurile lor la pompă. Acest lucru se aplică tuturor vehiculelor, de la autoturisme până la camioane. Chiar dacă nu este o taxă, ci o trecere a costurilor în prețul de vânzare, acest lucru va face probabil estimarea costurilor și mai complicată decât era până acum, e de părere Philippe Degraef, directorul Febetra, citat de Transportmedia.be. „Ne temem că această a doua formă de contribuție financiară – deoarece se adaugă accizei la combustibil – va fi urmată de o altă formă de taxă atunci când taxa pe kilometru va fi revizuită. Nimic nu este încă sigur, dar e probabil ca emisiile de CO2 ale vehiculului să fie luate în considerare în curând pe baza valorilor VECTO* ale vehiculului.”

În transportul maritim, Schema va fi introdusă treptat în perioada 2024-2026, în vreme ce transportul rutier va fi inclus abia din 2027. Acest lucru oferă transportului rutier un avantaj semnificativ față de transportul maritim pe rutele scurte, subliniază pentru Transportmagasinet.dk directorul Danish Shipping, Maria Skipper Schwenn. „În perioada de tranziție, poate deveni un avantaj competitiv pentru transportul rutier, care este cel mai apropiat concurent tocmai pentru rutele mai scurte. Clienții își schimbă rapid obiceiurile, așa că ne temem că această diferență de preț ar putea fi picătura care umple paharul.” Maria Skipper Schwenn subliniază, de asemenea, că UE are tocmai scopul de a muta transportul de pe şosea la maritim.

*VECTO este instrumentul de simulare dezvoltat de Comisia Europeană și utilizat pentru determinarea emisiilor de CO2 și a consumului de combustibil al vehiculelor grele (camioane, autobuze și autocare), de peste 3,5 t.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut