Lipsa ofertei în primele luni ale pandemiei a întărit percepția că „cele mai profitabile bunuri sunt cele din apropiere“. China, deşi văzută ca sursă a coronavirusului, a început să-și recâștige cota de comerț global de la declanşarea pandemiei, dar acum piețele mari tind să restrângă granițele ecosistemului de aprovizionare. Unul dintre motive este scurtarea timpului de acces la produs, iar celălalt se referă la costurile de transport. Potrivit lui Fuat Thrush, vicepreședintele operatorului maritim DFDS (Mediterranean Business Unit), aceste două motive sunt văzute ca obstacole majore în calea vânzării de bunuri din China către Europa. Europa consideră că aprovizionarea din China este scumpă şi preferă mai degrabă să cumpere din Turcia.“

Potrivit lui Fuat Thrush, China, care a suferit pierderi în comerţul global în Occident în perioada pandemiei, încearcă să elimine decalajul față de „formula turcească“. Mai mult, China a început recent să folosească Turcia ca bază în special pentru exporturile către Europa, preferând să cumuleze aici în mare parte produse semifinite sau aproape finite. „Aceste produse sunt finalizate în Turcia, li se pune apoi eticheta Made inTurkey şi sunt exportate. Această situație s-a întâmplat pe scară largă în multe grupuri de produse recent. Portul Kumport, care a fost preluat de China Cosco Pacific în ultimii ani, a fost, de asemenea, una dintre opririle importante ale acestei linii.“

Fuat Thrush a remarcat, de asemenea, că Turcia a urcat recent la poziția de lider al bazei de aprovizionare din Vest. Executivul DFDS, care a spus că există o legătură între piețele chineze și asiatice cu Turcia, a declarat că în special grupurile mari de achiziţii s-au îndreptat către Turcia. „Creșterea costurilor logistice a făcut din Turcia baza de aprovizionare a Occidentului. Înainte de pandemie, cumpărarea de bunuri din China pentru un furnizor occidental oferea un avantaj semnificativ de preț. Acum, acest avantaj a dispărut. Un container de bunuri cumpărat din China pentru 40.000 de dolari este plătit cu 12.000 de dolari în marfă. Compania care cumpără același produs din Turcia pentru 45.000 de dolari plătește 5.000 de dolari în marfă. Astfel, achizițiile din Turcia au devenit mai atractive pentru companiile europene. Companiile turcești produc la prețuri competitive, ceea ce face ca Turcia să se confrunte cu o cerere serioasă în multe sectoare, în special în industria textilă.“

Citând o întâlnire cu ministrul francez al Transporturilor din ultimele luni, Thrush a spus: „Franţa vrea să importe mai mult din Turcia. De asemenea, Danemarca vrea în special să cumpere produse textile din Turcia. Datorită tuturor acestor evoluții, traficul de containere s-a dublat.“

Compania daneză DFDS, care a cumpărat operatorul logistic UN Ro-Ro din Turcia pentru 950 de milioane de euro în urmă cu trei ani, are în prezent 800 de angajați în Turcia. Fuat Thrush a spus că flota şi angajările au continuat să crească în perioada pandemiei. „Numărul navelor a crescut cu 50% în pandemie. Continuăm să creștem flota, oferind 30 de noi locuri de muncă suplimentare cu fiecare navă pe care o adăugăm organizaţiei noastre.“

 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut