Pe lângă cooperarea pe uscat în cadrul inițiativei mari de transport a Chinei „Belt and Road”, Rusia și China intenționează să dezvolte logistica maritimă la scară largă. Băncile chineze cu participare de stat pot trimite aproximativ 1,3 trilioane de dolari Rusiei până în 2027, în condiții favorabile. China investește în dezvoltarea a 14.000 km din Ruta Mării Nordului, deoarece este mai profitabilă din punct de vedere economic decât logistica comercială prin Canalul Suez, explică expertul financiar și economistul Nikolai Neplyuev. „În primul rând, durata călătoriei către Europa pentru China este redusă cu 39%, iar în al doilea rând, transportul de mărfuri prin NSR va sări peste coadă la 14 ore, ca pe Canalul Suez. Se deschid oportunități de investiții în implementarea acestui proiect pentru a asigura funcționarea pe tot parcursul anului a rutelor Mării Nordului”, spune el.
China este pregătită să investească în construcția de spărgătoare de gheață nucleare și de patrulare de noi generații, precum și în dezvoltarea infrastructurii portuare, adaugă expertul. Mai mult, China nu a fost indiferentă față de declarația Shell, care e gata să-și vândă pachetul de acțiuni din proiectul de petrol și gaze Sakhalin-2 al Gazprom. Potrivit lui Neplyuev, companiile chineze CNPC, CNOOC și Sinopec Group își arată interesul pentru aceste active. „Marile afaceri chineze sunt dispuse să investească în proiecte pentru producția de gaz lichefiat și dezvoltarea raftului arctic”, adaugă expertul.
China a investit masiv în economia rusă în ultimii ani. Nivelul record a fost atins în 2018, când investiția totală a ajuns la 14,2 miliarde de dolari.